“Det skulle være en god læringsplatform – for mig selv og for andre”: Organic Basics-stifter bag ny software-virksomhed
En software, der skal gøre det langt nemmere for virksomheder at afrapportere deres C02-aftryk. Christoffer Immanuel er klar med en ny, tech-båret virksomhed – men værdierne fra Organic Basics, har han taget med sig.“Et totalt eureka-moment.”
Sådan beskriver Christoffer Immanuel det øjeblik, hvor han midt i en sommerferie på Anholt igennem en dårlig netforbindelse blev kontaktet af en ihærdig nordmand. Nordmanden – Jon Einar Handeland – havde udviklet en teknologi, der skulle gøre det nemt for virksomheder at få overblik over deres CO2-aftryk. En teknologi, som Christoffer Immanuel i den grad havde manglet, da han stod bag undertøjsbrandet Organic Basics.
Det blev startskuddet til virksomheden Sustie, som Christoffer Immanuel sammen med Jon Einar Handeland i dag står bag. En virksomhed, der tilbyder et software-program, som virksomheder kan anvende til at automatisere afrapporteringen af deres CO2-aftryk, kompensere for det og nemt dele det med sine kunder.
Bag sig har Christoffer Immanuel undertøjsbrandet Organic Basics, som han grundlagde i 2015 og var både CEO og CCO i, frem til virksomheden i sommeren 2023 blev begæret konkurs og efterfølgende solgt til den internationale undertøjsgigant Delta Galil. Hos Organic Basics var ambitionen at sætte lavest muligt aftryk på jorden i produktionen af deres undertøjs- og basislinjer.
“Efter Organic Basics vidste jeg, at der var tre områder, jeg gerne ville arbejde videre med i min nye start-up: Jeg ville gerne arbejde sammen med generøse mennesker. Det skulle have en positiv effekt på vores planet. Og så skulle det være en god læringsplatform – for mig selv og for andre.”
Med Organic Basics var et af målene at skabe positive ringe i vandet i en branche, der er kendt for sin store forureningsgrad og mange steder dårlige arbejdsforhold, og virksomheden var, ifølge Christoffer Immanuel, transparente omkring arbejdsmetoder, leverandører, brug af certifikater med videre.
“Vi havde en enormt flad struktur og var meget innovative – også på organisatorisk niveau, hvor vi testede forskellige muligheder for selvbestemt løn og medledelse. Vi var en B Corp. Vi var en 1% For the Planet-virksomhed. Vi levede og åndede virkelig den her tredobbelte bundlinje i form af profit, planet og people.”
Og det værdisæt vil han overføre til den nye virksomhed.
“Behov for et værktøj, der klæder os på som branche”
“For at vi som branche samt som enkeltstående tøjvirksomheder skal kunne håndtere denne grønne omstilling, har vi brug for software til effektivt at håndtere og automatisere de store mængder af data. Der er behov for et værktøj, der klæder os på som branche, og som tillader impact managers at skabe en realistisk bæredygtighedsstrategi på tværs af organisationen. Fra næste år begynder de nye EU-lovgivninger at træde i kraft, såsom CSRD, Det Digitale Produktpas og Anti green claims act, og det kan vi i Sustie hjælpe med,” forklarer Christoffer Immanuel.
Sustie har på nuværende tidspunkt 25 virksomheder indrullet på tværs af Norden og Tyskland, som er ved at indsamle data og få overblik over deres fulde indflydelse på miljøet. Kunderne tæller blandt andre Mfpen, Shaping New Tomorrow og Rue de Tokyo.
“Vi har lavet en platform, som er go-to software for alt, der har med impact at gøre. Fra det digitale produktpas til Supply Chain Mapping og dataindsamling. Vi har samlet al impact-masterdataen i vores software, og det kan integreres på tværs af de programmer, man ellers arbejder i,” forklarer Christoffer Immanuel og understreger, at en virksomhed ikke behøver være langt i deres grønne omstilling for at få gavn af Sustie. Tværtimod.
“Vi har lavet et værktøj, der starter der, hvor vores kunder er. Sustie kan både tage højde for, at man gerne vil være opdateret i forhold til lovmæssige krav, men også, at man gerne vil gå endnu videre med sin omstilling og CO2-kompensere for sit samlede aftryk via vores Product Footprint API,” uddyber han.
Og så er vi tilbage til ønsket om at skabe ringe i vandet. For Christoffer Immanuel handler Sustie nemlig om at motivere til at gøre det bedre som modevirksomhed. Nedbringe CO2-aftryk og den øvrige belastning, en virksomhed kan have på miljøet. Og for at vide, hvad man skal gøre bedre, skal man først vide, hvordan man gør det nu.
“Overordnet set er vi som industri stadig ved at tage de første skridt. De fleste brands er i en proces, hvor de bare gerne vil forstå deres CO2-aftryk, og hvilken indflydelse deres supply chain har på miljøet. Den første del, vi hjælper vores kunder med, er selve analysen, og så er næste skridt at klarlægge, hvad vores reduktionsmål er på tværs af organisationen, og hvordan vi lykkedes med disse reduktionsmål henover en realistisk tidshorisont,” slutter Christoffer Immanuel.