Et fag i forandring: nyt netværk vil styrke stemmen hos PR & kommunikationsfolk
Initiativet a.netwrk vil samle PR- og kommunikationsansvarlige i mode- og livsstilsbranchen og sætte fokus på de nye udfordringer, der følger med en tid og en branche, der er under stor forandring.“Verden og modebranchen har ændret sig, og det stiller helt nye krav til de PR- og kommunikationsansvarlige. Der er kommet skærpede krav til, hvordan man må kommunikere om ansvarlighed, og flere krav er på vej.”
Sådan fortæller Louise Nyboe Andersen, der siden 2021 har været Head of Communication hos Skall Studio. Hun oplever, at modebranchen og herunder også kommunikationen af mode generelt er blevet langt mere kompleks, og i det også den kommunikationsansvarliges rolle. Sidste år skrev hun debatindlægget A new era of fashion PR & communication for Innovators Mag, hvor hun blandt andet opfordrede til, at man i PR-rollen bruger sin stemme på vigtige emner og mindre på selvpromovering på Instagram. For det er blevet sværere for brands at finde berettigelse i den nye mode- og livsstilsvirkelighed, og i det er stemmen, altså den fra PR og kommunikationsteamet, blevet et vigtigt middel, fortæller hun. Den stærke stemme og evnen til at tænke innovativt.
Denne forandring, der særligt har stået på i de seneste 5-10 år, er nu blevet omdrejningspunktet for et privat netværksinitiativ, a.netwrk, som Louise Nyboe Andersen står bag. Her har hun samlet en række PR- og kommunikationsansvarlige på tværs af mode- og livsstilsbranchen, der fremover skal mødes to gange årligt. I første omgang med folk, som hun har prikket på skulderen og haft forudgående samtaler med, men på sigt også et netværk, hvor flere kan blive optaget.
Hvorfor er der brug for sådan et netværk for kommunikationsfolk?
“Dels fordi der sker rigtig meget med PR- og kommunikationsfaget inden for mode og livsstil i disse år, men også fordi det er givende at mødes med ligesindede, som brænder lige så meget som én selv. Jeg har holdt selvstændige møder med hvert enkelt medlem på forhånd, og det har været dejligt at mærke den helt særlige energi, som hver enkelt kommer med. Som PR- og kommunikationsansvarlig er man ofte meget alene om beslutningerne, og det er fint, men at have et netværk som a.netwrk af dedikerede folk giver en anden dimension til arbejdet.
Endelig har der ikke været tradition for at have et sådant netværk inden for vores felt. a.netwrk har både medlemmer fra mode-, smykke-, design-, møbel- og skønhedsbranchen, og det tror jeg kommer til at skabe en spændende synergi, fordi mange af de udfordringer, vi sidder med, er de samme. Og så har det været vigtigt for mig, at medlemmerne kommer fra både større og mindre brands, da jeg tror, det er her, de mest spændende samtaler vil kunne opstå. Vi skal ikke ligne hinanden for meget. Faktisk tror jeg, at de lidt større vil kunne lære rigtig meget af de lidt mindre, da de typisk er mere frie og måske derfor også mere innovative.”
Hvilke typer spørgsmål forestiller du dig især, at I kommer til at drøfte?
“Der er så mange vinkler, vi kan tage op i a.netwrk. Ved det første møde, som finder sted i marts, kommer CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck fra Dansk Mode & Textil og fortæller om de seneste retningslinjer for at kommunikere om ansvarlighed. Et andet emne, som vi kommer til at tage op på et tidspunkt, er kunsten at balancere arbejde og fritid, for som PR- og kommunikationsansvarlig er man i princippet altid tilgængelig. Der er også den private tilgang til SoMe, for det har nok altid ligget lidt i stillingsbetegnelsen, at man naturligvis selv måtte have en åben profil og konstant være på, men den del er i opbrud. Ikke mindst i takt med, at vi begynder at se nogle lidt andre profiler på denne type stilling.”
Hvordan sikrer I jer, at I ikke kommer til at dele jeres arbejdsstrategier?
“Som PR- og kommunikationsansvarlige lever vi af vores evne til at kommunikere, og det er en iboende præmis for vores arbejde, at vi er fuldt bevidste om, hvad vi deler og hvornår. Endelig foreligger der naturligvis en agenda før hvert møde, og der er også udarbejdet et dokument med retningslinjer, hvori det blandt andet fremgår, hvilke punkter vi ikke kommer ind på – blandt andet forretningsstrategier og andre forretningshemmeligheder, og som alle nye medlemmer på forhånd kvitterer for at have modtaget.”
Hvad er kriterierne for at være med?
“Til at starte med er netværket for PR- og kommunikationsansvarlige, der arbejder for danske mode- og livsstilsbrands. Brands, der på den ene eller anden måde har gjort sig bemærket og er i bevægelse på en nyskabende måde. Kriterierne er noget af det, vi kommer til at tale mere om på det første møde. Funding kommer også på tale, da planen er at inkludere oplægsholdere hver gang, som kan bidrage med vinkler på nogle af de tematikker, vi kommer til at tage op.”
Det er et privat initiativ – hvorfor kunne det ikke være en del af din arbejdstid?
“Da det er et fagligt netværk, er det vigtigt for mig, at det er de PR- og kommunikationsansvarlige, der går sammen, og ikke et brand, der “samler” de andre brands. Branding er følsomt stof. Og det er vigtigt at pointere, at det ikke er brands, der går sammen, men fagpersoner, der taler sammen.”
Louise Nyboe Andersen, der står bag a.netwrk, har siden 2021 været PR- og kommunikationsansvarlig hos Skall Studio. Hun har tidligere skrevet om ansvarlighed til bl.a. Weekendavisen, Innovators Magazine, Fibre2Fashion, ELLE og Børsen, ligesom hun har været presse- og kommunikationsansvarlig hos Stilleben, kommunikationsmedarbejder hos Skagerak og i en årrække arbejdet som selvstændig PR- og kommunikationsrådgiver inden for mode og livsstil.