Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Kampagnebillede for Molebo, der viser to mænd med bælter.

“Vi sigter efter højeste internationale hylde”: Lokalproducerende familievirksomhed bag nyt bæltemærke

Det fynske bæltemærke Bosswik fejrer sine 35 år med lanceringen af et nyt brand med Alexander Gram i den kreative ledelse.
Det fynske bæltemærke Bosswik fejrer sine 35 år med lanceringen af et nyt brand med Alexander Gram i den kreative ledelse.

Mellem tidsånden og det tidløse placerer det nye, danske bæltemærke Molebo sig. Men selvom mærket er nyt, bygger det på gamle traditioner. Det er nemlig den fynske bæltefabrik Bosswik, der står bag. En fabrik, der dette forår kan fejre sit 35-års jubilæum og nu med tredje generation i familien Levorsen også kan tilføje in-house brandet Molebo.

For den kreative retning for Molebo står Alexander Gram, der tiltrådte virksomheden i 2023 som Communications & Brand Activation Manager for Bosswik, men nu også bestrider rollen som Creative Director for Molebo. 

“Molebo er skabt med en vision om at etablere et 100 procent dedikeret nichemærke, hvor vi som bæltespecialister for alvor kan slå os løs, både når det kommer til kvalitet, detaljenørderi og kreativitet,” siger han og fortæller, at første kollektion er inspireret af Bosswiks’ eget bæltearkiv særligt fra 90’erne med blandt andet western-spænder, krokoprægninger og nitter. 

“Det var som at træde ind i et univers af hidden gems at gennemgå arkivet fra 90’erne. Rent udtryksmæssigt var der enormt stor variation på bælterne dengang. Og det er netop dét, vi ser vinde indpas i modebilledet igen lige nu.”

Bælter med baggrund

Det er på flere måder en virksomhed med en solid både national og lokal historie. Udover stilinspiration har Alexander Gram i fremtiden også mulighed for at hente både viden og traditioner helt tilbage til 1970’erne. For selvom Bosswik først blev grundlagt i 1989, så strækker historien sig fra 1972, hvor Morten Levorsen, brandets ejer, fulgte i hælene på sin far, der lavede bælter i sin egen enkeltmandsvirksomhed. Derudover er brandets lokale produktion og fokus på både holdbarhed og certificeringer også noget, der resonerer godt i tiden. 

“Der sker rigtig mange gode ting i modebranchen lige nu, hvor flere og flere igangsætter en masse gode initiativer på produktionssiden. Men vi oplever alligevel, at folk bliver ekstremt overraskede, når vi fortæller, at vi producerer alle bælter på vores fabrik i Danmark. Folk forundres faktisk over, at det overhovedet kan lade sig gøre at drive modeproduktion herhjemme i den skala, som vi gør det,” fortæller Morten Levorsen, der står som eneejer af virksomheden med hovedsæde og produktion i Tommerup på Fyn. I dag er også hans søn Anders Levorsen ansat i virksomheden og sammen med Alexander Gram en af de bærende kræfter bag virksomhedens nye forgrening, Molebo. 

Molebo kampagnebillede af to mænd med bælter.

Udover blodets bånd og den lokale forankring, der løber igennem virksomheden, så ligger ønsket om fuld transparens også i virksomhedens DNA. 

“Vi ønsker fuld transparens i fremstillingen af vores produkter, og vi ønsker at alle Bosswiks bælter produceres med omtanke for mennesker og miljø. Ved at udføre hele produktionen in house, kan vi sikre, hvordan vores produkter fremstilles ned til mindste detalje – og vi arbejder konstant på at udvikle og forbedre os endnu mere indenfor alle led i værdikæden,” siger Morten Levorsen og slutter:

“Vores vision er at skabe bælter, som over tid bliver til hjørnesten i garderoben. Materialevalget og vores kvalitetshåndværk skal sikre, at bælterne ældes med skønhed og holder i generationer. Man kan vel sige, at det er vores ydmyge aftryk på en mere ansvarlig garderobe og måde at forbruge på.”