By Malene Birger mærker “dalende forbrug” i nyt regnskab
De makroøkonomiske forhold, dalende forbrug, og dyre ERP-systemer har medført, at By Malene Birger gik ud af 2022/23 med et fordoblet underskud på bundlinjen. Vi har talt med bestyrelsesformand Christoffer Martinsen om årets udvikling.“Vi forbliver optimistiske, men ydmyge, i forhold til de udfordringer, vi står overfor. […] Vores brand og kollektioner er stærkere end nogensinde, så vi har alle forudsætninger for at få succes på trods af alle de makroøkonomiske udfordringer.”
Sådan fortalte CEO Ellen Dixdotter til Fashion Forum på denne tid sidste år om forventningerne fremadrettet i forbindelse med By Malene Birgers årsregnskab for 2021/22.
Og de lettere tilbageholdne forventninger viser sig da også nu at være rettidig omhu. For nu har brandet – der er en del af IC Group, som også for nyligt har fremlagt årsregnskab – offentliggjort resultaterne for 2022/ 23. Og de viser, at hvor bruttofortjenesten sidste år voksede fra 71,5 millioner kroner i 2020/21 til 93,4 millioner, og denne er nu gået en smule tilbage. Ikke til 2020-niveauet, men til 88,4 millioner kroner. Og samme tendens ses i årets resultat, der sidste år var forbedret, om end stadig med negativt fortegn, til minus 9,6 millioner kroner, men som denne gang lyder på et underskud på 20,8 millioner. Resultater, der i ledelsesberetningen skyldes blandt andet makroøkonomiske forhold, dalende forbrug, højere renter og højere inflation – og derfor betegnes som “ikke tilfredsstillende.” Om årets udvikling uddyber bestyrelsesformand Christoffer Martinsen, da vi fanger ham på telefonen torsdag formiddag:
“Årets udvikling skyldes en blanding af forskellige ting, som egentlig ikke er kommet som store overraskelser. Vi har selvfølgelig, ligesom mange andre, været ramt på omsætningen i takt med, at markedet har været så svært. Det gælder især i premium-segmentet med forbrugernes dalende købsadfærd. Og mere specifikt for os, så har den proces, vi har været igang med de sidste halvandet år med at få udskilt både Tiger of Sweden og By Malene Birger fra IC Group, også slået meget igennem i tallene i dette regnskab,” siger han og fortæller, at det siden IC group blev afnoteret, har været ambitionen, at brandsne skulle køre uafhængigt af hinanden.
“Men det kræver helt nye ERP-systemer [enterprise resource planning red.], hvilket det tager lang tid og er virkelig dyrt. Så det er noget, som vi har investeret massivt i i denne periode. Det har været enormt frustrerende, fordi det har taget længere tid, end vi havde regnet med, og alle i organisationen har skulle bruge meget tid på den proces i stedet for andre vigtige ting. Men det er bare et necessary evil for at få de to selskaber ud af IC group,” siger han videre og fortæller, at forventningen er, at de nye systemer kan gå live allerede 1. marts 2024.
Forventer at reetablere selskabskapitalen
Hvor By Malene Birgers egenkapital sidste år var gået fra plus til et mindre minus, er denne nu vokset yderligere som underskud. Virksomhedens balance udviste hermed per 30. juni 2023 en negativ egenkapital på 22,7 millioner kroner. Om dette står der i ledelsesberetningen:
“Selskabet har som følge af årets resultat forværret den negative selskabskapital. Ledelsen forventer, at selskabskapitalen reetableres gennem fremtidig indtjening eller koncerntilskud fra aktionæren. Selskabet har modtaget støtteerklæring fra Friheden Invest A/ S, der sikrer, at selskabet kan betale dets gæld i takt med forfald frem til 1. juli 2024.”
Men mange postive tiltag er foretaget hos By Malene Birger de seneste år, og den især positive internationale fremgang er fortsat i sigte, fortæller Christoffer Martinsen:
“Vi er kommet rigtig fint igang med indeværende regnskabsår og ser en stor nedgang i vores omkostninger, når de nye ERP-systemer går live. Men med det sagt, så ser vi selvfølgelig fortsat, at forbrugerne er meget opmærksomme på, hvor de bruger deres penge, men vi vækster enormt meget i USA, som er vores fokusmarked. Her har vi har lagt vores energi og fokus, og det er vi rigtig glade for,” siger han og fortæller, at det primært er vækst via wholesale og e-commerce, men at de lige nu kigger ind i, om de skal satse på lokal retail på det amerikanske marked også.
“Det er rigtig spændende, men også en stor beslutning. Lige nu lykkes vi rigtig godt med de ting, vi gør og skal,” siger han afslutningsvist om forventningerne fremadrettet. Forventninger, der i ledelsesberetningen sættes konkrete tal på:
“Ledelsen forventer en bruttofortjeneste for 2023/24 i niveauet 87-90 millioner kroner samt et resultat før skat på 0-5 millioner kroner.”