Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Økonomi

By Malene Birger i fremgang: “Vi har haft fantastisk vækst i wholesale”

Modsat sidste års regnskab steg By Malene Birgers bruttofortjeneste i 2021/22 markant – og bundlinjen er også i bedring trods fortsatte røde tal. Vi har talt med CEO Ellen Dixdotter om at løfte toplinjen på bagkanten af corona – og hvordan de forholder sig til de nye trusler, der står for døren.
Modsat sidste års regnskab steg By Malene Birgers bruttofortjeneste i 2021/22 markant – og bundlinjen er også i bedring trods fortsatte røde tal. Vi har talt med CEO Ellen Dixdotter om at løfte toplinjen på bagkanten af corona – og hvordan de forholder sig til de nye trusler, der står for døren.

Da IC Group – moderkoncernen for Tiger of Sweden og By Malene Birger – i sidste uge fremlagde årsregnskab for 2021/22, var det med en toplinje, der var i bedring, og en bundlinje, der trods fortsatte røde tal også var godt på vej i den rigtige retning.

Mere eller mindre det samme kan man nu sige om en af koncernens brands, By Malene Birger, der i denne uge har offentliggjort sine egne tal for samme periode. Her ser man nemlig, at virksomhedens bruttofortjeneste er vokset betydeligt, fra 71,5 millioner kroner i 2020/21 til 93,4 millioner i nuværende regnskab. Årets resultat efter skat er også i fremgang – om end stadig med negativt fortegn – og lyder på minus 9,6 millioner kroner mod minus 14,4 millioner året før. Dog er virksomhedens primære drift, medtaget indtægter fra tilknyttede virksomheder, for første gang i fire år positiv med 598.000 kroner mod et underskud på 17,4 millioner kroner sidste år, “hvilket indikerer en positiv udvikling,” som der står i regnskabets ledelsesberetning.

Om den øgede bruttofortjeneste fortæller CEO Ellen Dixdotter til Fashion Forum:

“Vi har i de seneste to år haft fokus på at skabe et stærkt premiumbrand, hvor alle møder med brandet formidler det samme budskab, fra retail, interiør og koncept til kampagner og ikke mindst vores kollektioner, hvor holdbarhed, design og høj kvalitet har været afgørende. Herigennem har vi været i stand til at øge vores fuldprissalg med 60 procent på egne kanaler.”

International wholesale trækker fremgang

Da By Malene Birger samme tid sidste år fremlagde regnskab for 2020/21, lød det fra Ellen Dixdotter, at forventningerne til i år var høje, og at virksomheden allerede dengang så “en meget positiv udvikling i vækst internationalt.” Forventninger, som viste sig at blive indfriet på flere vigtige markeder:

“Vi har haft en fantastisk vækst igennem wholesale på de internationale markeder. Den største internationale vækst kommer fra USA, hvor vi sidste år havde en vækstfremgang på 200 procent. Derudover har vi igennem de sidste par år også set en vækstfremgang i Frankrig på 80 procent og Storbritannien på 250 procent. By Malene Birger er nu også at finde hos mange af de premium wholesalepartnere, som vi ikke tidligere var repræsenteret hos, såsom Browns, Ssense, Harrods, Moda Operandi og Selfridges, for blot at nævne nogle få. Så på trods af, at vi har skåret vores kollektioner ned med 75 procent i antal styles, så har vi nu det rette udbud, som kunderne og forhandlerne ønsker, hvorfor vi kan vokse i dybden,” fortæller hun videre.

Men på trods af fremgang og store internationale ambitioner er By Malene Birgers resultater stadig mærket af coronakrisen og det, der medfulgte af omsætningstab, lukkede butikker, rejsebegrænsninger og lavere forbrugertillid. Og lige i halen venter nu nye udfordringer som energikrise, inflation, krig og prisstigninger.

“Vi forbliver optimistiske, men ydmyge, i forhold til de udfordringer, vi står overfor. Vores fokus er fortsat at vokse rentabelt på internationale markeder, hvor vi primært ser på USA og Asien som vores kommende vækstmarkeder. Vores brand og kollektioner er stærkere end nogensinde, så vi har alle forudsætninger for at få succes på trods af alle de makroøkonomiske udfordringer,” siger hun afslutningsvist.

By Malene Birgers egenkapital er i det nye regnskab på minus 1,577 millioner mod positive 7,350 millioner sidste år. Noget, som ledelsen forventer kan “retableres gennem fremtidig indtjening eller koncerntilskud fra aktionæren,” som der står skrevet i ledelsesberetningen.