Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs

Black Friday lover bedre for detailhandlen end først antaget

På baggrund af nye analyser fra blandt andre Dansk Erhverv og Nets ser det ud til, at detailbranchen alligevel kan forvente større salg end først antaget på fredag.
På baggrund af nye analyser fra blandt andre Dansk Erhverv og Nets ser det ud til, at detailbranchen alligevel kan forvente større salg end først antaget på fredag.

I starten af november så det ud til, at Black Friday ville blive endnu en sort dag for den del af den allerede hårdt pressede detailhandel. For Black Friday, som i år falder nu på fredag den 24. november, havde udsigter til faldende salgstal på baggrund af det generelt dalende forbrug i Danmark.

Men nu ser håbet ud til at have skiftet farve fra sort til lysegrønt, hvis man er en af de virksomheder, der sætter sin lid til forbrugsfesten som årets salgsmæssige højdepunkt. Det viser nye undersøgelser fra Dansk Erhverv, Nets og Dansk Industri.

For noget tyder på, at den julepynt, der er begyndt at lyse gader og stræder op, har været med til at tænde for forbrugernes julestemning – og med det: forbrugslysten.

Hos Dansk Erhverv, som var ude med den første, mere afdæmpede prognose, fortæller de nu, at 54 procent af de adspurgte forventer at udnytte Black Friday-tilbuddene. I starten af måneden viste Dansk Erhvervs undersøgelse, foretaget af Norstat, ellers, at kun 29 procent forventede at købe noget på dagen.

Ifølge Dansk Industri forventer hele 62 procent at gå på tilbudsjagt på fredag. Hos undersøgelsen fra Nets er tallet en smule mere beskedent på 47 procent, men stadig væsentligt større end først forventet. Hos Dansk Erhverv kan man læse, at det særligt er på danske webshops, forbrugerne regner med at fylde flest varer i kurvene – her regner 67 procent med at bestille fra danske webshops, mens 58 procent forventer at købe noget i fysiske butikker.

Undersøgelsen viser også, at det igen i år er julegaveindkøbene, der trækker. Undersøgelsen fra Nets, som er foretaget i samarbejde med YouGov, viser nemlig, at 75 procent af dem, der planlægger at bruge penge Black Friday, forventer at købe julegaver. Derudover viser alle tre undersøgelser, at det især er tøj, sko og accessories, danskerne forventer at købe mest af efterfulgt af elektronik. Skønhedsprodukter og personlig pleje ligger som den tredjestørste kategori i alle tre undersøgelser.