Nostalgisk showdebut fra Nicklas Skovgaard
Med taft, fjer og pailletter tog Nicklas Skovgaard os i et nyfortolket showformat med tilbage til 80’erne, da han viste sit første officielle show ved Copenhagen Fashion Week.Nicklas Skovgaard, tirsdag den 8. august 2023 klokken 10.00 i TAP1
Når man kommer ind til et show, hvor der på et langt bord er stillet fade frem fyldt med napoleonshatte bagt af designerens mor, er det svært ikke at få varme følelser for projektet. Jeg gør i hvert fald. Det var den sødeste gestus at starte dagens shows med. Og når det i forvejen er en designer, der er en del af Copenhagen Fashion Weeks NEWTALENT-program, og dermed en showdebutant, så er det her et show, hvor man virkelig gerne vil designeren.
Der var altså ikke andet end velvilje, da Nicklas Skovgaard i morges debuterede med sit første officielle show under Copenhagen Fashion Week. Stimlet sammen på spinkle guldstole, der lignede nogle fra et gammelt teater, stoppede al småsnakken, da en model iklædt en ankellang, grå frakke med udstukne huller kom slentrende ind på gulvet fra et sted bag publikum. Herfra tog hun frakken af og afslørede et par fjerbesatte hotpants og ikke meget andet, inden hun gik ind mellem nogle sorte gardiner, som dannede et firkantet rum midt i den store hal, TAP1, vi var i. Herefter begyndte en ældre herre at spille på en form for orgel, mens gardinerne blev trukket til side og afslørede 10-15 mannequiner placeret på gulvet med modellen stadigt slentrende rundt omkring, nu med hat og en matchende fjerbesat jakke slænget over skulderen.
Og der er grund til at dvæle lidt ved showets start, for den lagde stilen for det fortsatte show, hvor modellen – performancekunstner Britt Liberg – fra start til slut var det eneste levende billede på gulvet. Mellem mannequinerne iklædte hun den ene kjole efter den anden, mens hun poserede, dansede, flirtede. Kudos til Nicklas Skovgaard for at udfordre og gentænke showformatet her ved hans debut.
På samme måde, som der var lagt vægt på show ved formatet, er der også meget show over hans kollektion. Der er knald på 80’er-referencerne i Nicklas Skovgaards seneste kollektion, hvor mange af kjolerne netop kunne være taget direkte ud af en sitcom fra årtiet. Tænk voluminøse ballonskørter i taft og pailletter med korsageoverdele i jersey. Tænk knapbluser med peplum sat sammen med gamachebukser. Eller den hvide kjole med et trekantet bryststykke med flagermuseærmer og uendelige plisseringer over en plisseret nederdel. Eller fyldige haremsbukser i sort lak sat sammen med en t-shirt med smock om hele torso og drop-shoulders.
Der er volumen, volumen, volumen hos Nicklas Skovgaard, og man kan se, at der er styr på håndværket. Men der var dog ét håndværk, jeg savnede: vævningen. Nicklas Skovgaard har markeret sig ved at væve mange af sine tekstiler selv, noget, der har resulteret i helt unikke jakker og kjoler. Jeg havde set frem til at se dette håndværk foldet endnu mere ud, men i stedet udfoldede han sin fascination af kombinationen af hverdagsblød jersey og mere festlige tekstiler: taft, fjer, pailletter.
Og jeg kan se idéen med at følge en rød tråd i en kollektion og gå all in på at udforske, hvad denne tekstile kombination kan mestre, men når pasformer og silhuetter ikke er udfordret eller udviklet mere, så mister tøjet lidt af sin relevans i det aktuelle billede. I et tidligere interview med Fashion Forum har Nicklas Skovgaard fortalt, at han håber, at hans tøj ender i en vintage-forretning. Flere styles lignede dog nogle, der var fundet i en. Jeg savner, at Nicklas Skovgaard tager de 80’er-referencer, han er så glad for og god til, og hiver dem ind i en mere moderne, mindre nostalgisk kontekst. For jeg tror virkelig på Nicklas Skovgaard og på, at han kan komme langt – men han nostalgiske side ville have godt af et nutidigt spark.
Nedenfor kan du se et udvalg af billeder fra showet. Se hele kollektionen her.