Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeller backstage ved Skall Studio Copenhagen Fashion Week SS23
LEDER

Ny tid, ny branche – ny identitet

Fashion Forum har sammen med E-types skabt en visuel identitet, der markerer en ny tid – for os og for modebranchen. Den lanceres i dag.
Fashion Forum har sammen med E-types skabt en visuel identitet, der markerer en ny tid – for os og for modebranchen. Den lanceres i dag.

Af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube. Billede: Skall Studio / Copenhagen Fashion Week SS23

Da vi lancerede Fashion Forum under Danish Fashion Institute i begyndelsen af 2010, var der især to ting, der lå os på sinde; at etablere en kultur for videndelen mellem danske brands i en mere og mere global branche og at skabe en kobling til kunstens verden for at oppe modens kulturelle værdi.

Det første viste sig ikke at være helt lige til. Præmissen; at fortælle historier om sig selv og sin virksomhed til andre i branchen var ikke en praksis, som alle så værdien i. Man kommunikerede i grove træk produkter til modemagasinerne og regnskaber til Børsen – hvis man var stor nok.

Det andet, det kulturelle værdisæt, blev hurtigt afløst af den dengang endnu spæde snak om bæredygtighed i moden. Copenhagen Fashion Summit, som Global Fashion Summit i begyndelsen hed, blev afholdt første gang i 2009, og fra da af var kimen til et nyt fokus sat – om end det blot var starten på en lang rejse, der stadig synes i sin begyndelse. 

Men dette har ændret sig, og vi har med tiden konsolideret os og – tør vi tro på – overbevist selv tvivlere om vigtigheden af et medie som vores. Tallene taler deres eget sprog. Vi har i dag omkring 200.000 sidevisninger per måned og bringer årligt omkring 1000 artikler og podcasts. For nu både rummer og fortæller den danske modebranche langt flere historier, end vi kan nå at skrive og podcaste om på Fashion Forum. Det er en global industri, og hvordan moden både påvirker og påvirkes af samfund og verden – fra klimakrise og identitetspolitik til inflation og krig – er nærmest vævet ind i stoffet. Udfordringerne og deres løsninger skal frem i lyset, og på Fashion Forum dækker vi både succeser og nedture.

I dag lancerer vi Fashion Forums nye visuelle identitet. Med den markerer vi en ny tid – for os og for modebranchen. Vores nye look er skabt af brandingbureauet E-types og sender et nik til historien; til modemagasinerne på hylden, til modellerne på runwayen. Sitets markante farver er bestemt af modens billeder og skifter dynamisk, men vores nye logo har fuld fart fremad mod en global og mere ansvarlig industri. Med dette er vi endnu bedre klædt på til at kunne formidle til et endnu bredere publikum – også dem, der ikke arbejder i modebranchen, men som ønsker at blive klædt på til at klæde sig bedre på eller blive inspireret af modens forretningsgange.

Så hæng på. Over efteråret sætter vi mere fokus på den relaterede skønhedsbranche, vi udgiver mere indhold på engelsk – og glæd dig til Copenhagen Fashion Week, hvor vi endnu en gang har sat nogle af landets bedste modeskribenter til at dække modeugen og dens mange shows.

Vi håber, du fortsat vil læse med!