Aiayu om nyt regnskab: “Vi stiller os ydmygt overfor markedets tilbageholdende adfærd”
For Aiayu stod 2022 på store investeringer, flere ansatte og selvfølgelig udfordringer som stigende råvarepriser og fragtomkostninger. Vi har talt med CEO Maria Glæsel om årets udvikling – og ikke mindst fremtidsudsigterne.“Resultatet er tilfredsstillende, og udviklingen har været som forventet med planlagte investeringer i butiksåbning, afvikling af datterselskab i Norge, en lav norsk krone og flere ansatte. Vi har også foretaget en række strategiske dispositioner i vores supply chain for at stå stærkere på ryggen af Covid-pandemien.”
Sådan fortæller Maria Glæsel, CEO i Aiayu, til Fashion Forum om brandets netop offentliggjorte årsregnskab for 2022. Et regnskab, hvor bruttofortjenesten lyder på 21,8 millioner kroner mod forrige års 26,7 millioner. Årets resultat er faldet fra 8,2 millioner i 2021 til knap 4 millioner i 2022. I regnskabet kan man desuden se, at antallet af ansatte er gået fra 23 til 28. Hun fortsætter:
“Året har budt på stigende råvarepriser, valutaudfordringer på USD, som vi også køber ind i, og skyhøje fragtomkostninger. I 2022 har vi været tilbageholdende med at føre prisstigningerne videre til vores kunder. Sammenholdt har alle disse faktorer resulteret i en kontant afregning på vores dækningsbidrag og en lavere bruttofortjeneste.”
Ydmyge overfor det tilbageholdende marked
Aiayu vandt i sidste måned hovedprisen på 100.000 kroner ved Salling Future Friendly Fashion Awards 2023, hvilket vidner om, at brandet trods efterhånden mange år på bagen – Aiayu blev grundlagt i 2007 – stadig formår at holde sig relevant. Ifølge Maria Glæsel, er interessen internationalt da også voksende:
“Vi vælger at investere i virksomhedens udvikling i blandt andet logistik og salgskanaler til de kommende år. Det kommer som reaktion på den oversøiske interesse, vi mærker for Aiayu. Vores indtryk er, at efterspørgslen og forbrugeradfærden mere end nogensinde passer til Aiayus pionerende værdigrundlag,” siger hun og fortæller om forventningerne til indeværende år:
“Det er vigtigt for os, at bundlinjen fortsætter med at være positiv. Vi har fokus på at undgå tom omsætningsvækst, udsalg og ophobning af varelagre, som kun vil bidrage til den dødsspiral, branchen døjer med i forvejen. Det er imod vores værdier om sympatisk vækst – og ansvarlig opførsel,” fortæller Maria Glæsel og afslutter:
“Samtidigt stiller vi os ydmygt overfor den kendsgerning, at markedet udviser en tilbageholdende adfærd hos både forbrugerne og forhandlerne, som selvfølgelig også vil påvirke Aiayu, selvom vi har et stærkt fundament og loyale kunder.”