Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

“Vi vil skubbe til idéen om, hvad en uafhængig multibrandbutik kan”

Den fysiske butiksoplevelse er mere værdsat efter flere år med lockdowns, oplever Kasper Hostrup, ejer af herrebutikken Goods på Østerbro, der netop har investeret i en ny, større forretning. Få et kig indenfor her.
Den fysiske butiksoplevelse er mere værdsat efter flere år med lockdowns, oplever Kasper Hostrup, ejer af herrebutikken Goods på Østerbro, der netop har investeret i en ny, større forretning. Få et kig indenfor her.

Ved første øjekast er Goods stadig Goods. Favoritmaterialerne er stadig egetræ og messing. Ud af højtalerne flyder stadig blød jazz, og på bøjlerne hænger fortsat et nøje kurateret sortiment af skjorter, frakker, strik og jeans fra både butikkens eget mærke og et udpluk af brands fra hele verden. Blandet ind mellem sneakers, parfumer, solbriller, enkelte bøger hist og her og diskrete malerier og skulpturer i træ og sten. Træder man et skridt nærmere, er meget dog sket, siden vi tilbage i 2019 første gang besøgte Kasper Hostrup i hans lille perle af en herretøjsforretning på Østerbrogade i København. En butik, der ikke er så lille længere, efter den i sidste måned åbnede dørene i et nyt, større format.

“Vi var nået til et punkt, hvor det var svært at presse mere ud af de der små 50 kvadratmeter, som vi havde. Og samtidig oplevede vi, at der var stor interesse og blev ved med at komme nye kunder til,” fortæller Kasper Hostrup, da vi har sat os til rette i de to bløde loungestole langs butikkens nye vindue mod Østerbrogade for at tale om den omfattende renovering og udvidelse. En beslutning, der var flere år undervejs. Bare det at finde de rette lokaler var ikke “den nemmeste opgave i verden,” fortæller Kasper Hostrup. At smykkebutikken inde ved siden af så pludselig var klar til at give lejemålet videre, var hans held. For butiksejeren er glad for placeringen på Østerbrogade 44 og synes, den er helt unik med “søerne over på den anden side og kastanjetræerne.” 

Kasper Hostrup er perfektionist, så selv sikkerhedsgitrene foran vinduerne er designet i samspil med den øvrige indretning – og skabt i massiv messing.

Selve lokalet blev overtaget i august sidste år, og siden da er de to butikker blevet forenet til én forretning, hvor alt er gennemtænkt ned til mindste detalje. Vendt og drejet og besluttet i en vellykket synergi mellem to perfektionister, Kasper Hostrup selv og den tilknyttede arkitekt – og faste kunde gennem ti år – Julius Nielsen. Helt ned til de specialdesignede beslag, som spejlene sidder på. Hemmelige skuffer i borde og skjulte rum i kommoder til personalets små ejendele. Integrerede lamper i reolen, gitrene foran vinduerne i massiv messing og et sjældent – og ligeså gennemtænkt – kundetoilet, der giver ikke bare flere eventmuligheder i butikken, men også gør den her ofte langstrakte shoppeoplevelse endnu mere behagelig. Alt i den nye butik er valgt ud fra et princip om ikke at gå på kompromis, fortæller Kasper Hostrup – præcis ligesom det tøj, han sælger, og som de ekstremt loyale og stilbevidste kunder siden 2008 er kommet fra både ind- og udland for at købe det.

Butikken er indrettet med blandt andet kunst og skulpturer fra Kunsthandel Peter Titelbech.

“Vores ambition var at sætte barren så højt, som vi kunne inden for vores økonomiske og fysiske rammer. At skubbe til idéen om, hvad en uafhængig multibrandbutik kan, og hvad den fysiske oplevelse kan indebære, når det kommer til at handle tøj for mænd. Så vi har givet den så meget gas på indretningen, som vi kunne, og selvfølgelig sørget for, at den materialitet og taktilitet, som vi har i tøjet, også går igen i indretningen. At det også er lavet af nogle meget langtidsholdbare kvalitetsmaterialer, så der er en klar relation mellem de to. Og så var jeg meget bevidst om fra starten, at vi ikke bare skulle lave en større butik, hvor alt andet ellers var det samme. Vi skulle gerne give kunden noget mere, en oplevelse af noget helt nyt. Det synes jeg virkelig, at vi har her,” fortæller Kasper Hostrup videre.

Butikkens nye – velindrettede – toilet, der betyder meget for Kasper Hostrup, da det både højner serviceniveauet og åbner op for flere muligheder i butikken.

Kunderne sætter mere pris på den fysiske butiksoplevelse i dag

Men et projekt som det er ikke billigt. Slet ikke. Og derfor er det da også forståeligt, at Kasper Hostrup er glad og måske en smule lettet, da han fortæller, hvor god responsen allerede har været. “Forrygende”. “Over forventning,” som er de ord, han selv bruger. Ikke bare i tilkendegivelser fra både gamle og nye kunder – og sågar en række tilfældige mennesker fra lokalområdet, som bare har kigget ind for at fortælle, at de synes butikken bringer noget godt til bydelen – men også økonomisk. For siden åbningen er salget “steget markant,” fortæller Kasper Hostrup og tilføjer:

“Og det er også en vigtig del, når vi har investeret så mange penge i det her. Så skal der også nogle penge den anden vej.”

Men stor investering eller ej, er det generelt en udfordring at drive fysisk forretning i det her økonomiske klima. Det har mange måtte sande – også flere af dem, der ligesom Goods har specialiseret sig i den gode, fysiske oplevelse, de tætte kunderelationer og det kuraterede udvalg. Se bare på Holly Golightly, der til manges ærgrelse måtte lukke tidligere i år for i stedet at fokusere energien online. Ifølge Kasper Hostrup, er det dog netop erkendelsen af, at det ikke er i den virtuelle, men den fysiske sfære, Goods excellerer, der har givet butikken sin plads i markedet. Og derfor var det værd at investere i netop det og ikke i en ny webshop.

“Vi har ikke i hele det her forløb af corona, inflation og nu snak om recessionen oplevet tilbagegang. Vi har selvfølgelig været rigtig påvirket i de perioder, hvor vi skulle holde lukket, men når vi har kigget over hele året, så har vi haft fremgang,” siger han og tilføjer:

“De kunder, som kommer til os, de kommer netop for den fysiske oplevelse. De føler, det er deres eget space og slapper af ved at gå rundt her og kigge og købe ind. Og vi oplever ikke, at den interesse er blevet mindre af, at der er sket alle de her ting. Jeg tror faktisk, at det for dem er blevet endnu mere vigtigt at have den oplevelse nu, og at man er blevet mere bevidst om det. For folk køber så meget andet online, og jo mere man gør det, jo mere har man brug for fysiske oplevelser også,” afslutter Kasper Hostrup.

Hør podcasten “Hvorfor lukker en butik, mens en anden udvider?” her