Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Zalandos bæredygtighedspris ændrer navn og fokus – og åbner for ansøgninger

Med Zalando Visionary Award er det målet at støtte brands i “at skabe meningsfuld forandring i modeindustrien" med fokus på både kreativitet, social indvirkning og innovation. Og det er nu, du skal ansøge.
Med Zalando Visionary Award er det målet at støtte brands i “at skabe meningsfuld forandring i modeindustrien" med fokus på både kreativitet, social indvirkning og innovation. Og det er nu, du skal ansøge.

I tre år har Zalando – som officiel partner til Copenhagen Fashion Week – støtter op om ansvarlige initiativer i modebranchen med deres pris Zalando Sustainability Award. En pris, hvor tre brands konkurrerede om at vinde ikke bare anerkendelsen, men også en for mange yderst kærkommen forretningshjælp med en præmie bestående af blandt andet 150.000 kroner.

I vinter under AW23-modeugen løb Elisabet Stamm med brandet Stamm afsted med førstepladsen og lagde sig derfor i rækken af tidligere vindere som Ranra, Tobias Birk Nielsen, Nikolaj Storm og House of Dagmar.

Men nu har Zalando besluttet at skrue lidt på knapperne og lave om på koncept og pris – og herunder også navnet. Det betyder, at Zalando Visionary Award, som konkurrencen fremadrettet kaldes, kommer til at brede sit fokus ud, så den hylder brands, der – ved siden af deres arbejde med bæredygtighed – også excellerer indenfor kreativitet, innovation og positiv social indvirkning. Målet er, ifølge Zalando selv, at “støtte dem i at skabe meningsfuld forandring i modeindustrien,” som der står i en pressemeddelelse i dag.

“At udvide omfanget af prisen med de nye søjler: kreativitet og design, social indvirkning og innovation giver en unik mulighed for at udforske flere aspekter af hvert brands DNA. Jeg er spændt på at se, hvordan de deltagende brands vil udfordre dem selv, og jeg ser frem til endnu en inspirerende sæson af Copenhagen Fashion Week,” fortæller Lena Sophie Röper, direktør for Zalandos designer- og luksuskategori, i pressemeddelelsen.

Kreativitet, social indvirkning og innovation

For at deltage i Zalando Visionary Award skal ansøgende brands demonstrere, hvordan de udmærker sig i en eller flere af nedenstående områder – ved siden af Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedskrav, selvfølgelig:

  • Kreativitet og design: En iøjnefaldende visuel æstetik, der afspejler brandets identitet og individualitet, bragt til live fra vision/koncept til virkelighed gennem design, print, mønstre og tekstiler, mens den samtidig fanger tidsånden.
  • Social indvirkning: Fremme diversitet, lighed og inklusion i deres virksomhed, reklamekampagner og sortiment. Engagere sig i meningsfulde samtaler, for eksempel ved at bidrage til sociale formål, sætte fokus på gennemsigtighed eller styrke forskellige samfundsgrupper.
  • Innovation: Fortaler for og brug af innovative produktionsteknikker for at producere fremsynede kollektioner. Innovative produktionsteknikker kan omfatte indkøb af nye materialer, introduktion af nye farveteknikker og inkorporering af banebrydende teknologi i deres forsyningskæde – alt sammen noget, der illustrerer fremtidens mode.

Hvem der vinder prisen, afgøres af en international jury bestående af både ledere fra branchen, Copenhagen Fashion Weeks showkomité og Zalando selv. Modsat konkurrrencen indtil nu, bliver der ikke fremhævet tre finalister, som dyster under selve modeugen, men derimod kun udvalgt ét brand, som udnævnes som vinder i forsommeren og som bliver en del af Copenhagen Fashion Weeks showkalender for SS24 i august. Derudover modtager brandet 50.000 euro samt økonomisk støtte til førnævnte showproduktion.

Læs mere om konkurrencen her og udfyld ansøgningsskemaet her. Deadline er den 2. maj 2023.