Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed

Ny FN-rapport bør være wake up call for modebranchen: Her er 3 ting, der skal handles på nu

"Den her rapport understreger, hvor meget det haster." Sådan lød budskabet fra FNs Klimapanel i mandags. Vi har spurgt CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck, hvordan man som modevirksomhed bedst – og hurtigst  – gør en forskel.
"Den her rapport understreger, hvor meget det haster." Sådan lød budskabet fra FNs Klimapanel i mandags. Vi har spurgt CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck, hvordan man som modevirksomhed bedst – og hurtigst  – gør en forskel.

Det var dyster læsning, da FNs Klimapanel, IPCC, i mandags fremlagde sin sjette klimarapport. En rapport, der sort på hvidt konkluderer, at den nuværende globale indsats “er utilstrækkelig til at tackle klimaforandringerne” – både den indsats, vi har set siden 2018, hvor IPCC første gang fremlagde omfanget af klimakrisen, men også de nuværende planer for de kommende år. Det er simpelthen ikke nok.

For selvom det virker som om, at der er sket og fortsat sker meget, udledte vi globalt mere CO2 i 2022 end nogensinde før. Og det betyder, at vi, som det ser ud lige nu, er på vej mod en temperaturstigning på 1,5 grader markant tidligere, end man før har vurderet – inden starten af 2030’erne allerede.

“Den her rapport understreger, hvor meget det haster med endnu mere ambitiøs handling, og viser, at hvis vi handler nu, kan vi stadig sikre en bæredygtig og bæredygtig fremtid for alle,” siger IPCC- formand Hoesung Lee i en pressemeddelelse om rapporten og fortæller, at den nuværende CO2-udledning skal næsten halveres, hvis det på nogen måde skal være realistisk at holde sig indenfor en maksimal temperaturstigning på 1,5 grader over det førindustrielle niveau.

Med andre ord: vi kan stadig nå at vende udviklingen, men der er ingen tid at spilde. Som i slet ingen. Og det bør give os alle seriøs stof til eftertanke. Ikke mindst os i modebranchen. Men hvor skal der så sættes ind?

Det har vi spurgt Marie Busck, CSR- og bæredygtighedschef i DM&T, om. Og ifølge hende, er der især tre konkrete punkter, hvor modevirksomheder bør skride til handling nu og her for at sænke deres aftryk:

  1. Få fat i en international standard for klimaregnskab, for eksempel den mest anerkendte af slagsen, Drivhusgasprotokollen, og kortlæg Scope 1, der dækker de direkte udledninger fra virksomheden og er relateret til bygninger, køretøjer og stationære motorer som virksomheden driver, og Scope 2, som indirekte udledninger, så som el, varme og gas, der kan kontrolleres, men ikke ejes, af virksomheden.
  2. Foretag et klimaregnskab for Scope 1 og 2 og lav en plan for, hvordan I kan reducere udledninger, for eksempel ved at kigge på jeres energiforbrug.
  3. Begynd at kigge på udledninger i Scope 3, der er opdelt i 15 underkategorier fra indkøb af produkter og udstyr til kantinemad, affald og medarbejdernes transport. For eksempel kan I identificere jeres vigtigste leverandører og starte dialogen med dem om energiforbrug og udledninger. Har de data? I hvilket omfang kan de omlægge til grøn energi og foretage lave energieffektiviseringer? Og hvordan kan I hjælpe?