Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Nye tal fra Rabens Saloner peger på investeringstungt 2022

2022 var et år med fokus på både digitalisering og grøn omstilling – investeringer, der skal “understøtte brandets internationale strategi," skriver Rabens Saloner i nyt årsregnskab.
2022 var et år med fokus på både digitalisering og grøn omstilling – investeringer, der skal “understøtte brandets internationale strategi," skriver Rabens Saloner i nyt årsregnskab.

Da Rabens Saloner sidste år i marts fremlagde regnskab for 2021, var det med den positive nyhed om, at det tidligere underskud på 1,2 millioner kroner på bundlinjen var blevet vendt til et overskud på lige over 2,5 millioner kroner. En fremgang, der, ifølge brandet selv, skyldes både en generel stigende efterspørgsel i branchen samt positive effekter af virksomhedens egen digitale og grønne omstilling.

Nu, et år senere, har Rabens Saloner netop fremlagt resultaterne for 2022, og de viser, at fremgangen fra 2021 så ud til at tabe pusten en smule i 2022. Bruttofortjenesten er nogenlunde stabil og er gået fra 29 millioner kroner i 2021 til 28,7 millioner i 2022. Årets resultat efter skat holder dog ikke niveauet på samme måde og er gået tilbage fra de knap 2,6 millioner sidste år til 761.658 kroner i dette regnskab. Egenkapitalen er dog i positiv fremgang og er vokset fra knap 13 millioner kroner til 13,5 millioner.

Ifølge regnskabets ledelsesberetning, var 2022 da også et investeringstungt år:

“For at ruste virksomheden til de kommende år har Rabens Saloner investeret kraftigt og sat turbo på digitalisering og grøn omstilling. Det har omfattet en reorganisering med tilføjelser af nye kompetencer, en strømlignet/strammere kollektionsstruktur med flere bæredygtige grupper, implementering af ’ID collection’ (Never out of stock-program),” skriver brandet i regnskabet om det forgangne år, hvor der også refereres til Rabens Saloners fortsatte deltagelse som showbrand under Copenhagen Fashion Week. Alt sammen investeringer, der skal “understøtte brandets internationale strategi.”