Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW23, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Mark Tan uden Mark Tan er stadig Mark Tan

Med en ny designer i spidsen går Mark Kenly Domino Tan Studio i en mere nedtonet, men stadig utrolig elegant, brugbar og smuk retning.
Med en ny designer i spidsen går Mark Kenly Domino Tan Studio i en mere nedtonet, men stadig utrolig elegant, brugbar og smuk retning.

Mark Kenly Domino Tan, torsdag den 2. februar 2023 klokken 12.00

Småsnakken emmede af forventning – og hos enkelte måske nervøsitet – inden formiddagens Mark Kenly Domino Tan-show, som var det første uden ophavsmanden selv ved roret. Siden brandejeren Fashion Society i slutningen af 2023 meddelte Mark Tans exit fra brandet, har Caroline Engelgaar taget over som Brand Director, og det var altså hendes debut, vi var vidner til. Brandet er elsket og beundret af mange, så ville det være genkendeligt eller helt nyt?

“Det var fandeme en god debut!” blev der udbrudt kort efter showets afslutning, og det var det virkelig. I sagens natur var der – når der er tale om en efterårskollektion – overtøj og uld en masse. Der var ankellange frakker og veste i blød, glat uld og nuancer af grå, muldvarp og sand. Enormt elegante og til at putte sig i i de kolde efterårs- og vintermåneder med god plads til strik under i de behageligt oversize versioner. Et nyt element hos Mark Kenly Domino Tan Studio var de mere outdoor-inspirerede tech-items i olivengrøn, som skabte kontrast til alt det uldne. Særligt i form af en nederdel sat sammen med en tynd uldjakke med bælte i taljen var det både klædeligt og med til at skabe stilfærdigt  interessante dimensioner.

Det er ikke noget nyt, at Mark Kenly Domino Tan Studio er lig med godt skrædderi. Og det faktum er gudskelov ikke mindre sandt, bare fordi der er en ny designer i spids. Det vidner om et stærkt team bag brandet, som kender DNA’en ud og ind. Der er stadig leget med linjerne og drejet på forskellige forhold mellem skulder, talje og hofte til at skabe spændende, men aldrig skøre, silhuetter. Som i de mere fittede styles, der – i modsætning til de ankellange, oversize frakker – fremhæver taljen, på trods af at de ikke er tætsiddende. Men ved hjælp af brede, bløde skuldre og dobbeltradet lukning kommer der en mere feminin figur frem, hvor alt ikke er skjult.

Samme effekt opnås med bælter og bindebånd i taljen på flere looks. Sat sammen med en kort jakke, der stopper lige over taljen, og et bredt skørt, som var rynket sammen med bæltet som et slæb bagpå, gav det en form for timeglasfigur. Forstørret, men bestemt ikke overdrevet.

Denne leg med dimensioner og facon ville undertegnede dog ønske var foldet mere ud i modelcastet. For med tøj, som jeg egentlig forestiller mig, ville klæde rigtig mange størrelser kroppe, må det for nu desværre blive ved forestillingen. Jeg havde ønsket mig at se, netop hvor versatilt tøjet egentlig ville kunne tage sig ud på både høj, lav, smal og bred.

Hele kollektionen var en smule mindre konceptuel, end vi er vant til, hvilket gjorde den mere brugbar, men bestemt ikke kedelig. Stylingen beviste, at mange looks kan gøres ekstraordinære og vende hoveder på gaden ved hjælp af simple greb. Som det afsluttende look, hvor et transparent, halvt skørt, der ligeledes var rynket sammen med et bælte fra taljen bagpå, gav et dramatisk islæt, uden at blive overdrevet. Og med den nedtonede, jordnære farvepalette, hvor enkelte sprøde, lyseblå skjorter var det, der poppede mest ud, kan alle være med. Jeg fik i hvert fald lyst til at svøbe mig i den ene brune nuance uld efter den anden og opnå samme ubesværede elegance, som modellerne foran mig.

Var det smukt? Helt bestemt. Manglede der lidt af designeren Mark Tans stjernestøv? Måske. Lige siden han viste sine første kollektioner, har jeg drømt om at komme med til et af hans shows og fulgt dem tæt på billeder og video. Jeg har altid haft indtryk af, at det ville være en helt magisk oplevelse, hvor man virkelig ville fornemme myten om det kreative geni. At jeg så første gang kommer med ved dét show, hvor han lige er stoppet, kan virke ironisk. Og måske manglede der lidt magi, men til gengæld er brandet trukket i en retning, som tegner til at kunne blive mere kommercielt succesfuld med lidt mindre koncept og mere let tilgængelig anvendelighed.

Se hele kollektionen her