Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK AW23, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Den mageløse strik understregede Lovechild 1979s materialeleg

Lovechild er ikke vildt, grænseoverskridende design, men flot forarbejdede styles med en udviklet sans for miks af kvaliteter – og enestående strik.
Lovechild er ikke vildt, grænseoverskridende design, men flot forarbejdede styles med en udviklet sans for miks af kvaliteter – og enestående strik.

Lovechild 1979, onsdag den 1. februar 2023 klokken 10.00

Da Lovechild 1979 i dag holdt sit AW23-show på Frederiksberg Rådhus, markerede det samtidig det første vintershow fra Mia Kappelgaards hånd med en kollektion, som hun meget præcist havde døbt ‘Considered simplicity’. Hun blev sidste år ansat som kreativ direktør i Lovechild af brandets stifter Anne Dorthe Larsen, som nu har helliget sig fuldt ud til design- og forretningsstrategi.

Som designer kommer Mia Kappelgaard med en alsidig erfaring fra Femmes Regionale, Levi’s, Samsøe og Samsøe og Baum und Pferdgarten – nu udvikler hun stilen hos Lovechild med suits og jakker og flere skræddersyede referencer til herregarderoben.

Mias forkærlighed for dansk design, især for møbeldesigneren Severin Hansen, er ofte inspirationen bag skrædderi og drapering, hvor passionen for tekstiler – der nu også findes som deadstock fra Italien – gør sig gældende i kvaliteterne, i overfladerne; mat eller skinnende, lette eller med tyngde, der lægger små feminine highlights til det detaljefyldte design.

Kollektionen, der spiller på en sammensmeltet dynamik af herre- og damegarderoben, er tiltænkt kvalitetsbevidste kvinder, som vil sætte pris på klassiske frakker og ulstere, der i en udforskning af den dybe farvepalette og materialer er til dem, der elsker et velklædt, men ikke overfint udtryk.

En fantastisk melange nederdel i svær ribstrik – nærmest som tynde reb – af italiensk garn strikket i Bulgarien er mikset i gammelrosa, sort, beige og hvid. Den kommer med matchende cardigan-møder-jakke, der har tyngde uden at være bombastisk. Og der er små projekter i kollektionen – en kvinde i Nordjylland har skabt den yndigste lette, bløde, lysebrune rulamjakke kantet med grå kaninpels-lignende krave. Den har gammeldags, brune Chesterfield-sofa-knapper, er vendbar – og ikke til at stå for.

Blandt spændende materialer er oilskinsfrakker a la de berømte Barbour-frakker. Lovechild 1979’s udgave er mørk chokoladebrun med vinrødt skær. Med store lommer, kraver af jernbanefløjl og hætte – og, ligesom deres klassiske ophav, bygget til at holde a life time. Sidste sommers Lovechild-hit, den lange, pink kjole med smock overdel, har fået en sød søster i en kort, blå udgave. Med lommer! De brugsvenlige, uundværlige lommer, som fungerer i næsten alt.

Volumen er gennemgående i kollektionen og designet. Brunt, recycled polyester er raffineret som bluse med voluminøse flæseærmer og matchende bukser. I det hele taget er Lovechilds voluminøse bukser – rynkede, vide og lige op og ned – totalt cool. De kan det hele, kontor eller fest – i sort eller marine med lyseblå pin stripe.

Her er dybe raglan-ærmesnit, grå sildebens-tweed-frakke, et æblegrønt jakkesæt og en silketynd, sort merinouldsweater i et smukt virvar af brune og rødbrune nuancer. Men clouet – en forrygende neon-limegrøn, lang kjole oversået med samme farve frynser – er lysende og kunne være en Oscar-uddeling værdig.

Lovechild er ikke vildt, grænseoverskridende design, men flot forarbejdet, brugbart tøj med en udviklet sans for miks af kvaliteter – og, ærligt talt, ret enestående strik.