Fra den ultimative herregarderobe til kvindelige former: Mfpen udvider med ny linje
Mfpen er vokset som virksomhed – og nu også med en kvindekollektion. Vi har talt med Sigurd Bank om at “udfordre sine arbejdsmønstre” og om modtagelsen i Paris, hvorfra han netop er vendt hjem.Da Sigurd Bank i 2016 startede – og i 2018 viede sig fuldt ud til – brandet Mfpen, var det især det asiatiske marked, der som det første fik øjnene op for hans afdæmpede, minimalistiske univers og gedigne håndværk. Og den dag i dag er især Sydkorea og Japan stadig trofaste støtter af det danske mærke. Men resten af verden har siden fulgt med, og i dag forhandles Sigurd Banks frie fortolkninger af klassiske kontoruniformer; dobbeltradede jakkesæt, knælange uldfrakker, blød strik og sprøde skjorter – og alting gerne i flatterende lag på lag – også i anerkendte butikker som Mr. Porter, Ssense, Browns, End Clothing, Nitty Gritty og Neighbour. Og det, kombineret med en udvidelse af virksomheden med tre fuldtids- og tre deltidsansatte, har nu fået brandet til at tage hul på et nyt kapitel; kvindetøj.
En satsning, der dog ikke er helt fremmed for den efterhånden erfarne herredesigner, hvis designs unægtelig har fundet vej til mange damegarderober, og hvis tidligere shows har haft flere kvindelige modeller på catwalken. Men nu tages skridtet videre med en selvstændig linje med fokus på produkter, som er tilpasset kvindekroppen.
“Vi har de sidste par år oplevet en stigende efterspørgsel fra vores kvindelige following på mere fittede produkter, og efter nogle sæsoner med snak frem og tilbage, har vi nu endelig turdet at imødekomme dette med den nye linje. Det sker nu, fordi vi er vokset som team og derfor har både lysten og kompetencerne til at løfte begge kollektioner,” fortæller Sigurd Bank til Fashion Forum, da han netop er vendt hjem fra sit showroom i Paris, hvor den nye AW23 kvindekollektion blev præsenteret for første gang. Og på trods af at det var brandets første, besluttede mange indkøbere fra “flotte” butikker sig for at købe ind i kollektionen allerede nu – butikker, som Sigurd Bank ikke kan afsløre endnu, “men vi er stolte over niveauet.”
Udfordrer egne arbejdsmønstre
Selvom den nye kvindekollektion bliver en separat linje under Mfpen, er planen også, at de to kollektioner skal flyde sammen – helt i tråd med tidsånden, hvor grænsen mellem de to kategorier i stigende grad udviskes i alle dele af branchen.
“Vi opfordrer til- og oplever også allerede, at kvindeindkøberne køber ind i både herre- og den nye kvindekollektion. Der er en del kvinder, som allerede køber ind i vores nuværende herrekollektioner, og det var vigtigt for os også at tilbyde et kvindeligt look ved sammensætningen af silhuetterne fra de to linjer. Vi ser dog også meget gerne, at herreindkøberne køber ind i kvindekollektionen som for eksempel Dover Street Market, der har valgt flere af kvindeskjorterne til i deres herreselektion,” siger han og fortæller, at det i selve designprocessen også var en kærkommen ny udfordring.
“Personligt synes jeg, at det er vildt spændende at designe til kvinder, hvor jeg er lidt på udebane og derfor skal udfordre mine egne arbejdsmønstre.”
Der er dog nogle arbejdsmønstre, som den nye udvidelse ikke har rykket ved. For Sigurd Bank har fra dag et arbejdet under et ansvarligt dogme, eller et ’responsible heirarchy’, som brandet selv kalder det. Og det er ikke gået tabt i forbindelse med den nye kvindekollektion.
“Det er stadig vigtigt for os at producere en kollektion, som er i tråd med vores ’responsible hierarchy’, så størstedelen af kollektion er lavet af deadstock-metervarer. Men man finder også strik i genbrugt uld, jeans i økologisk bomuld, samt uldfrakker lavet i 100 procent post consumer genanvendt uld – som betyder, at garnet er lavet af gamle striktrøjer og genanvendt uden nogen former for kemikalier eller indfarvning,” afslutter han.