Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
ISSUE ISSUE coffeetable bøger i stak
Alle nyheder

320 sider, 1,17 kilo: Freja Wewer bag nyt coffee table magasin

Issue Issue vil vise linket mellem kunst og mode og showcase danske og internationale kreative talenter.
Issue Issue vil vise linket mellem kunst og mode og showcase danske og internationale kreative talenter.

Mens flere og flere magasiner både herhjemme og internationalt enten lukker eller skærer ned på sin udgivelsesrate, lanceres i dag et nyt magasin, Issue Issue. Et magasin, der over 300 sider vil give særligt nye talenter og kunstnere en platform at brede sig på. Bag projektet står model, influencer og entreprenør Freja Wewer og hendes kæreste, art director William Becker, der begge savnede et sted, hvor mode og kunst kunne eksistere i kompromisløse rammer.

“Både vi og flere i vores omgangskreds har for mange gange oplevet at lægge meget tid og mange kræfter i et projekt for et magasin, blot for derefter at føle, at det bliver taget ud af ens hænder. Magasinet tager over og resultatet bliver helt anderledes, end man havde tænkt. Den slags laver man ikke for pengenes skyld, men for at få noget svedigt materiale ud,” fortæller Freja Wewer, der, udover at være ophavskvinde til magasinets konceptuelle rammer, også har bidraget som både fotograf og kreativ direktør på flere af bladets serier.

åben side af bogen issue issue

Med Issue Issue lægger de to udgivere sig i en tendens for magasinbranchen. En branche præget af et konstant pres fra digitale medier og deraf faldende læsertal og nu også dyre papir- og distributionsomkostninger, der hænger ved efter pandemien. Udover lukninger – senest har vi set IN og Dossier lukke, Costume har sænket sin udgivelsesfrekvens til seks gange årligt, mens Vogue Scandinavia fra sin start har satset digitalt og udelukkende kommer to gange årligt. Derudover ser man i det internationale magasinmarked en stigning i nichemagasiner. Magasiner med et specifikt fokus, ofte en lav udgivelsesfrekvens på to til fire årlige udsendelser og en høj udsalgspris, der gør det op for et mindre kommercielt og annonceafhængigt fokus. Og så den finurlige detalje at særligt et yngre, kræsent publikum værdsætter det trykte medier på lige fod med vinyler.

bagside af issue issue

Derfor er Issue Issue også tænkt mere som en coffee table book end et egentligt magasin.

“Det er overordnet mode og fotokunst, vi viser, og vi vil gerne vise en kobling herimellem, som vi ikke synes, man ser meget af i danske modemagasiner. Man skal ikke læse Issue Issue for at se, hvad man skal købe af tøj lige nu, og vi arbejder ikke med sæsoner. Vi kan lige så godt vise en style, der er ti år gammel, det handler om udtrykket. Det er alt det rundt om moden, vi synes er interessant. Også ud fra et bæredygtighedsmæssigt synspunkt har vi ikke lyst til nødvendigvis at promovere nye kollektioner,” siger Freja Wewer, der, udover en blanding af upcoming og etablerede kunstnere som Esben Weile Kjær og Ryan Trecartin og fotografer, har samarbejdet med blandt andre Acne Studios og Icon Visions om serier til det 1,17 kilo tunge magasin – der er selvudgivet og finansieret af Freja Wewer selv.

side af bogen issue issue freja wewer

“Man skal læse vores magasin, hvis man gerne vil inspireres. Jeg køber selv mange magasiner, som jeg har liggende og kigger i, når jeg vil inspireres. Jeg læser dem aldrig fra enden til anden, men dykker ned i et par sider, et værk eller en serie,” siger hun og fortsætter:

“Jeg synes, der er mange brands, der hænger fast i at bruge de samme folk til modeserier, så udover, at Issue Issue kan være en platform for unge, upcoming talenter, så tænker jeg, at hvis man er et brand, så kan man læse magasinet for at blive inspireret til at gå nye veje i serier og kampagner.”

Første udgaven er inspireret af Fanzines, den genre af ikke-professionelle, ikke-officielle magasiner om et særligt, kulturelt fænomen skabt af entusiaster. Og selvom flere og flere unge brands og virksomheder lancerer sig selv globalt, lægger Issue Issue ikke skjul på, at det har rod i Danmark – mens flere internationale butikker som Wood Wood, Voo Store Berlin og Ofr Paris, allerede har sagt ja til at sælge det.

“Folk i udlandet har en fascination af Danmark, og vi vil gerne bruge mange folk og talenter i herfra,” slutter Freja Wewer om magasinet.

Issue Issue lanceres i dag, fredag den 27. januar 2023.