“Trods manglende elektricitet og internet vil vi gøre alt for at få folk til at elske det, vi præsenterer i København"
Ukrainske TG Botanical trodser krig, nedbrændte marker og manglende elektricitet, når de i næste uge debuterer under Copenhagen Fashion Week som en af de nominerede til Zalando Sustainability Award. Mød brandet her.Med et brand, der blev stiftet under corona-nedlukningen i 2021, og som nu lider under den russiske invasion, har det ikke været uden udfordringer for ukrainske Tatyana Chumak at grundlægge TG Botanical. Men hendes ønske om at fremme lokal produktion i Ukraine har været den drivkraft, det har krævet og stadig kræver at skabe og drive hendes brand. Ikke mindst når produktionen, der foregår i Kiev-regionen, konstant lider under manglen på både elektricitet og internetforbindelse. For ikke at tale om de hyppige bombealarmer, der tvinger alle til at opholde sig i beskyttelsesrum.
Med en baggrund som skaberen af en af Ukraines første high street-kæder, Tago, er Tatyana Chumak dog ikke ny i modeindustrien. Men med TG Botanical ønsker hun at vende tilbage til sine rødder: naturen og familiens landbrugsvirksomhed, hvor størstedelen af kollektionerne produceres og håndteres in-house – lige fra de første frø, når tekstilernes råmaterialer bliver sået på marken, til det færdige tøj bliver solgt.
I 2022 præsenterede TG Botanical for første gang en kollektion under Copenhagen Fashion Week SS23 som en del af modeugens initiativ til at fremme og hylde den ukrainske modebranche i lyset af krigen. Nu vender brandet snart tilbage med sit første internationale modeshow som en de tre nominerede til Zalando Sustainability Award. Mød Tatyana Chumak her.
Hvordan vil du beskrive dit brand?
“Det hele startede i min barndom. Jeg har altid beundret naturen og ville gerne tilbage til mine rødder, så derfor besluttede jeg at integrere det i arbejdet med min passion; mode, og skabe TG Botanical – et brand, hvor teknologi og natur er i harmoni. Jeg voksede op i en familie af ukrainske landmænd, så TG Botanical er min måde at fortsætte mine forældres livsværk, samtidig med at det bunder i et ambitiøst ønske om at vise hele verden, at et brand med lokalt produceret tøj godt kan lade sig gøre og er mindre skadeligt for miljøet. Drømmen er, at modeindustrien igen flytter fokus til det gode håndværk og kvalitet fremfor kvantiteten af det tøj, der bliver produceret.
Vi skaber vi tøj til kvinder af tekstiler, der er lavet af lokale råmaterialer. Vi bruger næsten udelukkende naturlige fibre og traditionelle indfarvningsmetoder. Jeg vil gerne skabe tøj, som kan leve længe og gå i arv gennem generationer. Hos TG Botanical føler vi desuden en forpligtelse til at udvikle og integrere nye materialeprocesser, på samme måde som vi har et mål om at reducere brandets indvirkning på miljøet sæson efter sæson.”
Hvad kan vi forvente af showet til Copenhagen Fashion Week?
“Det er svært at beskrive, hvor vigtigt det er for os at have et show under Copenhagen Fashion Week. Jeg ser det som et stort ansvar. Jeg kan stadig ikke helt fatte, at vi gjorde det – at vi opnåede så godt et resultat allerede i andet år af brandets eksistens!
Vores team arbejder ekstremt hårdt på at skabe vores AW23-kollektion, og på trods af at vi har vores produktion i Kiev-regionen og derfor konstant lider under manglen på elektricitet og internetforbindelse, vil vi gøre alt for at få folk til at elske det, vi kommer til at præsentere i København. Vi er stolte af at være en del af et event i så stor og international skala og stræber efter at repræsentere vores elskede land på samme høje niveau.”
Hvad ville det betyde for TG Botanical at vinde Zalando Sustainability Award?
“Det er en enorm stor ære og præstation for hele teamet at være en del af Zalando Sustainability Award. Vi har drømt om at blive nomineret, lige siden vi etablerede brandet. Det er en utrolig stor chance for at kunne fremhæve vores filosofi og yde vores eget bidrag til omstillingen af tankegangen i modeindustrien. Vores mål er at skabe en mere bæredygtig tilgang til design og bevise, at en moderne garderobe kan og bør være mindre skadelig overfor miljøet.”
Hvordan arbejder I med bæredygtighed?
“Takket være min families baggrund indenfor landbrug har jeg mulighed for at udforske forskellige teknologier indenfor tekstilproduktionen med materialer som nælder, hør og hamp, og jeg kan kontrollere fremstillingen af produkterne, lige fra de første spirer dukker frem i den fugtige, ukrainske muld. Kollektionerne er produceret in-house, og for hvert produkt er det tydeligt, hvordan og hvor det er skabt.
Udover de materialer, vi selv dyrker, arbejder vi med pålidelige tekstilleverandører med den internationale certificering Global Recycled Standard. Vi sigter også efter at få vores egne certificeringer for indfarvningsteknikker og tekstiler i den nærmeste fremtid. Og så har vi dedikeret os til videre forskning og udvikling af nye materialer og teknikker. For eksempel udviklede vores materiale-teknikere en måde at skabe imiteret pels ud af hamp, da vi lavede vores anden kollektion.
Et andet led i at holde produktionen så naturlig som mulig er, at vi indfarver vores tekstiler med farvestoffer fra lokale råmaterialer. Vi bruger eksperimenterende teknikker til at indfarve tekstilerne med plantepigmenter fra rejnfan-blomsten, agern, løgskaller og kaffebønner. Til vores indpakning har vi indgået et partnerskab med Re-leaf, som er en startup, der producerer papir ud af nedfaldsblade.”
Hvilke udfordringer, mener du, er modebranchens største? Og hvordan tackler I dem selv i TG Botanical?
“Overforbrug og hurtige trendcyklusser er et stort problem. Folk har tendens til at købe tøj, fordi de har en trang til konstant at få noget nyt – ikke fordi de faktisk har brug for det. Og som samfund er vi nødt til at blive mere eftertænksomme omkring vores valg og huske, at nogle gange er mindre bedre.
Vi mener også, at transparens og sporbarhed er vigtigt. Folk har brug for at vide, hvad deres tøj er skabt af, og hvem der har produceret det.
På en personlig note kan jeg ikke lade være med at nævne, at min familievirksomhed – uheldigvis – har været dybt berørt af den russiske invasion. I løbet af de første få måneder af invasionen blev vores marker i Kiev-regionen brændt ned på grund af krigen. Men hvorom alting er, har jeg siden den russiske invasion valgt at fokusere på at støtte vores ansatte, og det ser jeg som min allervigtigste opgave nu. Jeg bruger alle tilgængelige midler på at hjælpe med deres flytning og bevare deres arbejde. Afhængig af om situationen i regionen forbliver stabil, vil vi sigte efter at genoptage vores strategi om at så vores egne marker til at fortsætte tekstil- og indfarvningsproduktionen.”
TG Botanical holder show under Copenhagen Fashion Week AW23, torsdag den 2. februar 2023 kl. 11.00.