Retail er et konkurrencefyldt marked, måske nu mere end nogensinde. Og det betyder, at det er tid til at finde nye strategier for at holde sig relevant for forbrugerne og følge med deres skiftende adfærd. Det gælder også for et 150 år gammelt stormagasin som Magasin, der netop har taget hul på en ny strategi.

Det betyder, at de fremover vil købe sig helt eller delvist ind i eksisterende danske brands og virksomheder for at “opruste og fremtidssikre forretningen,” som der står i en pressemeddelelse i dag. Og første brand, som Magasin har investeret i, er det unge sol- og skibrillemærke MessyWeekend.

“Investeringsstrategien skal ses som en nyt og ambitiøst skridt i en retning, der giver god kommerciel mening for vores forretning, og selvfølgelig også for et brand som MessyWeekend. Vi har længe haft et godt øje til dem og deres brand, og gennem et partnerskab, som det vi nu har indgået, kan vi være med til at skabe en endnu større forretning for dem og for os,” siger Managing Director Magasin Peter Fabricius i pressemeddelelsen.

Flere investeringer på vej

Det er første gang, at Magasin køber sig ind i et andet brand – men ikke sidste. Ifølge Peter Fabricius, er der flere investeringsprojekter i udsigt, alt sammen for netop “at være med i kapløbet om kunderne.”

“For os handler det i allerhøjeste grad om vores kunder. Det er dem, vi er her for. Men for at vi kan blive ved med at være relevante for dem, kræver det, at vi forholder os til, hvad kunderne efterspørger. Og det er et vigtigt parameter for os, når vi udvælger investerings- eller opkøbscases. Vi har et brand og en forretningsmodel, der kan give mindre danske virksomheder et skub fremad, men vi kigger i den grad også på, hvad der kan bidrage til vores egen forretning,” siger han og fortæller, at Magasin blandt andet bidrager med både økonomi, netværk og knowhow til de brands, de investerer i.

“Vi er superglade for den nye ejerstruktur, og vi er enormt stolte over at have Magasin med på rejsen som medejere. Ud over kapital, et legendarisk brand og et stærkt internationalt netværk kommer Magasin med en masse erfaring i at sælge og bygge brands inden for retail. Det flugter én til én med vores forretningsstrategi, så vi har hænderne oppe over hovedet,” supplerer Marc Østerskov, der er stifter og CEO i MessyWeekend.