Kilderne er løbet tørre.

Den sætning har formet sig og siddet fast i mit hoved i de senere dage. Lidt upassende til en leder, lidt nedslående midt i sprøde småkager og portvinsgløgg. Men også sandt, ikke? Jorden under os slår revner; af krig og klimaproblematikker og af alt det, de medfører. I vores private liv, i samfundet – i modebranchen. Så det kræver en ekstra indsats at fokusere ikke bare fremad, men også positivt. På nye, vitaliserende kilder i modebranchen, der skal nære os og drive os fremad i året, der kommer.

Af dem hepper jeg især på tre:

Ansvarlighed; det ansvar, der er åbnet op for, skal følges til dørs. Ansvar for design, materialer, logistik og produktion, for ordentlige arbejdsvilkår, for ligestilling og diversitet på arbejdspladserne. Noget af det mest inspirerende for mig lige nu er regenerative virksomheder, der blandt andet har som fokus at bidrage med flere ressourcer, end de tager, hvor vækst for vækstens skyld ikke er et parameter. For mig står det som en omvæltning af de systemer omkring succes og vækst, der ligger så indlejret i branchen. Et system, der, ligesom så mange andre systemer, må og skal gentænkes.

Designtalenter; nogle af dem, der gentænker de eksisterende systemer, er de designtalenter, der er så meget fokus på lige nu. Jovist, de er eftertragtede alene af deres nyhedsværdi, som branchen unægteligt elsker. Men de er også interessante af den årsag, at størstedelen af dem, jeg har stiftet bekendtskab med på skolerne, gennem Alpha, Wessel & Vett og Copenhagen Fashion Week, er optagede af at skabe mode, der kan forandre sig med kroppen, ikke har en kønsnævner, er skabt af genanvendte materialer eller produceres uden spild.

Politik; men hverken nye eller etablerede kan stå alene. Branchen har vist sig ekstremt agil og omstillingsparat gennem corona, men i forhold til en såkaldt grøn omstilling af modeindustrien skal der større midler på banen – og her er den politiske agenda kærkommen. Det er, i min optik, en fejlslagen størrelse, hvis man tror, at moden gerne vil eksistere udenfor den politiske rammesætning – tværtimod – det er da kun kærkomment, at politikerne tager branchen alvorligt og er med til at sætte mål og midler – også for at få forbrugerne med på denne rejse.

På Fashion Forum har vi i 2022 både udvidet med en ekstra journalist og med podcasten Fashion Forum på lyd, der blev lanceret i januar op til AW22-modeugen og siden har leveret mere end 800 minutters branchenyheder, interviews og portrætter. Har du endnu ikke tunet ind, så lyt med her. Vi kastede os ud i det og lærer undervejs, og selvom jeg er stolt af det hele, er jeg nok særligt stolt af de portrætter, vi i sommer optog med Mads Nørgaard, Ditte Reffstrup, Cecilie Bahnsen og Kim Grenaa & Uffe Buchard. Programmer, hvor vi gav os god tid til deres historie, til at høre, hvad der har formet dem som personer og designere. Dem skal du give et lyt, synes jeg. Og der kommer meget mere på den front, lover jeg – men først har vi rundet året på redaktionen af med denne podcast.

Og flere podcastformater er ikke det eneste nye, vi går og brygger på. Vi ser fremad og har masser af spændende nyt i vente, så hæng bare på.

Vi ønsker jer en ro til at finde de kilder, der nærer dig og dit arbejde, julefred og lykkebringende nytår!