Modelbureauet Fye Management fortsætter nu deres rejse fra Sverige til det nordiske nærmarked i Norge. Bag Fye Management står stifter Sanna Johannesson, som har gjort det til sin og virksomhedens mission at skabe en mere inkluderende og mangfoldig modebranche. En mission, der startede tilbage i 2019, da en ven i modelbranchen blev fyret fra sit bureau, fordi han havde fået ny frisure:

“En af mine venner ringede fortvivlet til mig, fordi han blev ekskluderet fra et af de største modelbureauer i Stockholm på grund af sine dreadlocks. Ifølge bureauet var der ingen, der ville booke modeller med dreadlocks, fordi de mente, det var ’for svært at style’,” fortæller Sanna Johannesson og fortsætter:

“Bureauet var både uvidende og intolerante, for det er ikke svært at style dreadlocks! Der skal bare hyres en uddannet hårstylist, som ved, hvordan man arbejder med dem. Jeg sagde til ham, at jeg ville starte mit eget bureau, hvor alle er velkomne – lige meget hvilken hårstil eller kropsbygning du har, hvor høj eller lav du er, hvor du er fra, eller om du har et handicap.”

Model: Jordan

Sanna Johannesson kommer fra en karriere som makeupartist i VFX-industrien – altså den store del af den endnu større Hollywood-film- og gaming-industri, hvor man producerer special effects med virkelige skuespillere. Her arbejdede hun med et utal af modeller, men hun oplevede også en mangel på repræsentation. Ivrig efter at kunne gøre en forskel var hun derfor kun dét ene wake-up-call fra at tage den store og komplekse sag om repræsentation, inklusion og diversitet i medie- og modebranchen i egen hånd og grundlægge Fye Management.

Samme vision arbejder også andre modelbureauer, organisationer og kreative agenturer med i Skandinavien, hvor eksempler som Fiiri Agency, Nordic Fashion Directory og Sonder Agency kan nævnes. Men hvad gør Fye Management anderledes?

“Jeg har endnu ikke fundet et andet bureau i Skandinavien, som inkluderer modeller med Downs syndrom, amputerede kropsdele, hudsygdomme eller modeller, der er dømt for høje eller for lave i Skandinavien. Alle er velkomne hos os. Det er her, at vi differentierer os. Samtidig har vi også såkaldte high end fashion-modeller, men hvad betyder det? Og hvem skal bedømme det? Alle vores modeller kan klare et Gucci-show i Paris – uden problemer,” slår hun fast.

50.000 ansøgninger på en enkelt casting

De første tre år har været en rutsjebanetur for Fye Management. Bureauet blev etableret uden investorer og bestod af et lille team uden den store erfaring indenfor iværksætteri. Sanna Johannesson erkender også, at Fye Management tog en for stor mundfuld de første to år – simpelthen for fristet af den overvældende interesse fra både klienter og modeller:

“Vi var et for lille team i forhold til de samarbejder, vi lavede – for eksempel kampagnen ‘Faces of Ellos’, hvor vi stod for al casting. Vi fik omkring 50.000 ansøgninger, og der var kun én til at kigge dem igennem… og det var mig! Samtidig med hjalp vi NA-KD igennem en shitstorm, blandt andet ved at sende hår- og makeupstylist Elisabeth Sise hen for at undervise dem i hår med tekstur. Og derudover havde vi også vores andre klienter og modeller, som også skulle have vores opmærksomhed. Dengang ville vi lede hver eneste lille detalje, som i og for sig heldigvis også lykkedes, men det steg os til hovedet. Det var jo positivt med al den opmærksomhed – men vi glemte at stoppe op og kigge indad,” siger Sanna Johannesson.

Model: Justin Fotograf: @feihefeihefeihe

Der gik dog ikke længe før, at Fye Management lærte ydmyghed på den hårde måde. De arbejdede som konsulenter i modebranchen med stærke, eksplicit politiske agendaer med fokus på BIPOC (Black, Indigenous, People Of Colour) og diversitet under Black Lives Matterbevægelsens højdepunkt, men pludselig mødte Fye Management selv kritik på de sociale medier.

“Vi fejrede Fye Managements etårs jubilæum under corona-epidemien med kun ti inviterede og samtidig fandt en følger ud af, at et af de nu tidligere bestyrelsesmedlemmer havde skrevet et islamofobisk opslag på sin private Facebook-profil nogle år inden sin ansættelse, som vi ikke vidste noget om,” siger Sanna Johannesson og fortsætter:

“Vi endte i en cancel-storm. Egentlig er jeg taknemmelig for den nu, fordi den fik os til at stoppe op, kigge indad og indse, at vi også skulle forbedre os selv, inden vi bare vækstede løs,” fortæller hun.

Nu fokuserer Fye Management mindre på at ’råbe højt’ om politiske agendaer og på at dele analyser om repræsentation af minoriteter i mode-og mediebranchen. For alene dét kommunikationsarbejde er utroligt krævende, siger Sanna Johannesson:

“Det er virkelig et essentielt arbejde, men der er andre eksisterende organisationer, som er meget bedre til at få budskaberne ud end os,” fortæller hun og nævner organisationen All Of Us som et eksempel.

“Vi ved nu, at vores virksomhed skaber forandring i branchen, når vi fokuserer mere på vores handlinger end på vores kommunikation. Vi har stadig de samme værdier, men hvis vi bare fokuserer på at få diversitet ud til vores klienter og derigennem hjælper virksomheder med at gøre deres organisationer mere inkluderende, jamen så lykkes vores mission som modelbureau”, mener Sanna Johannesson.

Drømmer om europæisk ekspansion

Et nyt kapitel er startet efter tumulten på Instagram, og nu slå Fye Management sig op i Norge med et kontor i Oslo. Herfra mærkede de stigende interesse for deres modeller, og derfor var det naturligt at udvide til den norske storby.

“Det var en kæmpe milepæl for os at få så meget interesse fra det norske marked. Nu føler vi os klar til at udvide til flere europæiske lande, og vi har fået nye bestyrelsesmedlemmer og partnere, som gør, at vi kan vokse lidt mere,” siger Sanna Johannesson.

Model: Charlotte Designer: @Lou.derhot Fotograf: Peter Håkansson

Hun mærker generelt positiv feedback fra modebranchen i Skandinavien, hvor de gennem samarbejder med kreative bureauer – blandt andre Sonder Agency i København – nu berører alle Nordens lande. Derfor tør hun godt åbne op for de ambitioner, som går udenfor Skandinavien, og løfter sløret for de fremtidige planer for Fye Management:

“Vi samarbejder allerede med engelske Zebedee, som opererer i Australien, USA og Japan. De gør virkelig et godt stykke arbejde og sørger for, at vi er til stede på de markeder. Næste skridt er de ikoniske modehovedstæder som Milano og Paris. To byer, som virkelig har indflydelse i den globale modeindustri. I sidste ende handler det om at give endnu flere en chance for at udleve deres drømme som model,” slutter Sanna Johannesson.

Cover-model: Lovisa Fotograf: @professor_ohlsson