Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Designerduoen Birrot: “Vi laver ikke kæmpestore kollektioner, men gode, lækre ting, som folk vil beholde"

Det unge brand Birrot forener koreansk minimalisme med afslappet københavnerlivsstil i langtidsholdbart tøj, der kan gå til det meste. Nu er de blandt finalisterne til Wessel & Vett Fashion Prize. Mød dem her.
Det unge brand Birrot forener koreansk minimalisme med afslappet københavnerlivsstil i langtidsholdbart tøj, der kan gå til det meste. Nu er de blandt finalisterne til Wessel & Vett Fashion Prize. Mød dem her.

På koreansk betyder Birrot ’stammer fra’, hvilket siger meget om brandets essens. Designerne bag – Kyeongmin Kim (Min) og Seyoung Hong (Sey) – stammer begge fra Korea. Deres uddannelsesmæssige baggrund stammer i begges tilfælde fra London: henholdsvis London College of Fashion og Central Saint Martins. Og selve brandet stammer fra København, som begge designerne flyttede til efter endt uddannelse, og hvor de grundlagde deres fælles brand, Birrot. Et brand, der forener det bedste fra koreansk og dansk minimalisme i enkle designs i stærke farver, der passer til den københavnske livsstil med cykelture, regnvejr og glidende overgang mellem arbejde, fest og fritid.

Netop den københavnske livsstil var det, der fik de to designere til at bosætte sig og starte Birrot i Danmark. Min havde besøgt København mange gange, mens hun læste i London, så da hun var færdiguddannet, søgte hun arbejde i København og endte hos Mark Kenly Domino Tan. Her var hun i lidt over to år, inden hun overtalte Sey til at flytte til Danmark og starte brandet sammen. Og én sommer i København var nok til at få Sey overbevist. Det mere langsommelige tempo, hvor københavnerne cykler byen tynd og hopper i havnen ved fyraften, var tiltalende og passede godt med begge designeres filosofi. I slutningen af 2018 blev Birrot en realitet, og de præsenterede deres første kollektion på Revolver ved AW19-modeugen kort efter.

Birrots tøj er siden starten blevet produceret i Korea af lokalt sourcede materialer på en systue med fem syersker. Sey og Min besøger systuen to gange om året for at holde trit med produktionen og bevare det gode forhold til syerskerne, som de betragter som familie. Det er vigtigt for dem at fastholde og udvikle produktionen i Korea, så de både har en forbindelse til deres rødder, men også så de kan hjælpe med at udvikle nye metoder og materialer i Korea, hvor der ifølge de to designere ikke er stor efterspørgsel på bæredygtige løsninger – endnu.

Designerne bag brandet: Kyeongmin Kim (Min) til venstre og Seyoung Hong (Sey) til højre.

Hvem laver I tøj til?

Min: “Det kan være til alle. Vores mål er at designe ud fra koreanske designfilosofier og koreansk æstetik, men i europæiske størrelser. Med vores første kollektion havde vi problemer med, at vi lavede tøjet for småt, fordi vi er fra Korea. Men vi kan se, at de kvinder, som går i vores tøj, er meget aktive og bruger det både på arbejde og i fritiden.”

Sey: “Man kan tage det på, når man skal på arbejde, og senere tilføje lidt smykker, hvis man skal ud at spise om aftenen. Og så det er komfortabelt, så man også bare kan bruge det til at gå rundt derhjemme. Det er vores form for diversitet.”

Hvad vil jeres brand bidrage med til modebranchen?

Sey: “Birrot kan omfavne. Vi kan vise empati for alle mennesker med vores tøj. Vi sigter ikke efter en bestemt kropstype – alle kan gå med vores tøj, og vores kunder er i alle aldre. Tit kommer teenagedøtre ind med deres mødre og bedstemødre – eller endda brødre. Tøjet larmer ikke, men det er godt tøj. Vi laver ikke kæmpestore kollektioner, men vi laver de gode, lækre ting, som folk vil beholde og gå med i lang tid. Det er vores bidrag til en meget hurtig modebranche.”

Min: “Det er meget følelsesladet for os at designe. Vi lægger mange følelser i tøjet, og det håber vi, at vores kunder kan mærke, når de går med det. Vi er meget nostalgiske, så når kunderne går med vores tøj, håber vi, at de tænker på deres mor eller mormor.”

Hvilke udfordringer, synes I, er modebranchens største? Og hvor placerer I jer som nyt brand i forhold til de udfordringer? 

Sey: “Det er selvfølgelig udfordringen i forhold til bæredygtighed. Men vi synes også, at det skal være realistisk. Det skal ikke være opblæst. Vi kunne lyve og sige, at vi laver tøjet i noget genanvendt tekstil, men det er stort set umuligt for os som et lille brand at kunne gøre en forskel. Vi kan ikke købe bæredygtige materialer til en god pris, fordi vi skal have mindre. Så det er dyrt for os. Det er en udfordring for alle brands, men man må finde sin egen vej i det. Vores udfordring er at finde bæredygtige materialer i Sydkorea, så vi vil gerne bidrage til at udvikle bæredygtige materialer og produktionsmetoder i Sydkorea.

Og så vil vi gerne lave langtidsholdbart tøj. Det skal ikke være baseret på trends eller tiden. Det skal være tidløst, og det tror vi på, er den rigtige vej at gå. Og så skal tøjet fysisk kunne holde til at blive brugt i mange år. Mange genanvendte materialer har en dårligere holdbarhed, så det vil vi ikke bruge. Det er vigtigt for os, at tøjet ikke går op i sømmene eller mister formen efter få ganges brug.”

Min: “Og så tilbyder vi vores kunder, at de kan komme herned og få deres tøj repareret eller rettet til, hvis behovet opstår. Mange kunder kommer for eksempel forbi og får længden tilpasset hos os. Så ordner vi det, mens de venter.”

Wessel & Vett Fashion Prize bliver afgjort på finaledagen den 9. november på Designmuseum Danmark. Wessel & Vett Fashion Prize, tidligere Magasin du Nord Fashion Prize, er blevet uddelt siden 2012 – i år er tiårsjubilæet. Prisen er en af Skandinaviens største talentpriser for designtalenter med en præmie på 500.000 kroner og en omfattende mentorordning. Wessel & Vett Fashion Prize er organiseret af Wessel & Vett Foundation med Nina Wedell-Wedellsborg som initiativtager.