Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, INTERVIEW

Designtalent Nicklas Skovgaard: “Jeg håber, at mit tøj ender i en genbrug”

Nicklas Skovgaards dybe interesse i modens udtryk fletter sig ind i hans håndsyede – og ofte håndvævede – kollektioner. I dag er han blandt de nominerede til Wessel & Vett Fashion Prize. Mød designeren her.
Nicklas Skovgaards dybe interesse i modens udtryk fletter sig ind i hans håndsyede – og ofte håndvævede – kollektioner. I dag er han blandt de nominerede til Wessel & Vett Fashion Prize. Mød designeren her.

Designer Nicklas Skovgaard har floreret på den danske modescene siden 2010. Hans spæde start i branchen begyndte, da han som 15-årig lagde ud som modeblogger i en tid, hvor den titel var et fyord hos de traditionelle medier, og journalister skræppede over de subjektive bloggere, som vandt læsere og siddepladser på forreste række til modeugerne. Hvad der kunne have spiret til en karriere som blogger, influencer eller journalist skiftede for alvor retning i 2014, hvor han først etablerede brandet Nicklas Skovgaard og året efter var at finde som designer på Copenhagen Fashion Weeks dengang såkaldte off schedule-program – vel at mærke uden nogen form for uddannelse i modedesign og i en alder af kun 20 år. Her kulminerede seks måneders samarbejde med en skrædder i et lille show på Børsens historiske parketgulve samt en hjemmeside, hvor man kunne købe hans debutkollektion. Umiddelbart herefter lukkede han brandet ned, og Nicklas Skovgaard blev ansat som stylist hos Hay. Men i 2020 lancerede han igen brand i eget navn – denne gang fuldstændig på ny.

Hans kollektioner rummer blandt andet redefinerede, klassiske dameklæder som knælange aftenkjoler og pufnederdele, der alle bliver udfordret i et samspil med legende pasformer, kontrasterende materialer og sensuelle lookbook-billeder. Rå kanter titter frem i genanvendte materialer, kjoler strammes ind midt på hoften og skaber en sjælden silhuet, og der findes også mere nutidige pieces, som en bandeau og en bolero i henholdsvis læder og med pailletter samt en cropped jakke med påsyede dråber fra en gammel lysekrone.

Look 12 fra Nicklas Skovgaards Collection 05, hvor kontrasterende materialer spiller ind.

Det er som om, at Nicklas Skovgaard har fundet en tidsmaskine i hans kælderstudio på Nørrebro, hvor han frit og vilkårligt besøger fortiden, hiver inspiration med tilbage og skaber noget, der passer ind lige nu – og mange år frem. Intet her i verden er tidløst, men hans Collection 05 går balancebom med noget historisk og noget moderne på hver sin side, og det skaber et unikt univers, der understreges af hans selvvævede metervarer.

Endnu et look fra Collection 05, der med blonde-chaps og ‘skuldertop’ falder til den aktuelle side.

Nicklas Skovgaard har fem kollektioner bag sig, hvoraf den seneste sælges hos Holly Golightly i København og Maimoun i Los Angeles – med flere på vej. Og så er han nomineret til årets Wessel & Vetts Fashion Prize.

Look 15 fra Collection 05. Nylonkjole, der kan justeres i pasform via frithængende stropper.

Hvem laver du tøj til?

“Jeg definerer mine kollektioner til kvinder, men når jeg designer, så tænker jeg også på, hvordan det vil se ud, hvis jeg selv skulle have det på. Så egentlig designer jeg vel tøj til mig selv. I forlængelse af det, så er mine kollektioner jo for alle dem, der har lyst til at tage det på – ligegyldigt hvordan man definerer sig selv.

Jeg har altid følt mig draget af det, som jeg i første omgang ikke selv ville tage på. Det stammer fra min mor, hvor jeg var forundret over den måde, hun kunne udtrykke sig gennem tøj. Personligt udtryk er også tydeligt i min inspiration til den nye kollektion, hvor jeg er opslugt af tre typer kvinder – Nynne fra filmen ‘Nynne’, Gertrud fra sort/hvid-filmen ‘Gertrud’ og Madonna i tiden omkring 2005 og hendes album ‘Confessions on a Dancefloor’. Jeg elsker den sammensætning af kvinder, som hver repræsenterer noget forskelligt. Den ene er sjov og smart klædt, men også virkelig akavet. Den anden er meget yndefuld og elegant, men har ben i næsen. Den tredje er helt vildt retro-poppet og strit imod sin tids trends. Det, som de repræsenterer hver især, taler til mig, og denne gang har jeg designet med dem i tankerne.”

Indblik i Nicklas Skovgaards kælderstudio og hans moodboard.

Du har en ret speciel arbejdsproces, idet du selv væver en del af metervarerne til kollektionen. Hvor kommer det fra, og er det stadig bærende i dit brand?

“Jeg faldt over en væv i en genbrug, og så lærte jeg mig selv at væve via YouTube-videoer og bøger. Jeg startede ud fra en ret fed tanke om, at alt mit design skulle være produceret i selvvævede materialer. Men jeg fandt ret hurtigt ud af, at det var et benspænd, fordi kollektionen blev ret ensformig, når alt var vævet. Der var også designs, som jeg gerne ville lave, hvor vævning ikke fungerede – for eksempel bliver en vævet kjole simpelthen for varm til at bære. Og så elsker jeg kontrasten mellem det meget taktile, håndværksagtige vævede uld op imod det her lidt ‘falske’ look i de glatte, vandtætte materialer. De to modsætninger løfter hinanden.”

Nicklas Skovgaards trofaste væv på et arbejdsbord.

Hvad vil dit brand bidrage med til modebranchen?

“Jeg håber, at det jeg laver, inspirerer andre. Det handler om at være selvsikker, glad og stolt over det, man laver. Jeg vil gerne hjælpe folk med at overkomme den enormt nervepirrende oplevelse, det kan være at vise sit værk frem for den her hardcore branche som nyt talent. Jeg er selv startet helt fra scratch uden en uddannelse i modedesign, og nu er jeg et sted, hvor jeg producerer hele kollektioner med mange forskellige designs.”

Kampagnebillede af Collection 05, hvor en lyserød læderbandeau giver et glimt ind i Nicklas Skovgaards brug af farver.

Hvilke udfordringer synes du er modebranchens største? Og hvor placerer du dig som designer i forhold til de udfordringer?

“Det er helt klart de klimamæssige udfordringer. Der er ikke noget værre end alt det tøj, der bliver produceret, og som aldrig bliver solgt eller brugt. I stedet for at forhandlere altid arbejder med et minimum, hvorfor er der så ikke sat et maksimum?

I forhold til min egen proces, så producerer jeg kun det, der bliver solgt. Jeg arbejder med genbrugstekstiler, og så væver jeg selv mine metervarer i det omfang, jeg kan. Derudover starter mine kollektioner aldrig fuldstændig fra ny, men de bygger derimod ovenpå hinanden, og det er ikke pludselig en ny trend, der er bærende for kollektionen. Det er både for at skabe genkendelighed, men også for at vise, at man ikke behøver at starte fra ny hele tiden.

Så vil jeg også sige, at mit mål med brandet ikke er vækst, men at kunne gøre det her vedvarende. Selvfølgelig skal mit brand kunne overleve, og jeg vil selvfølgelig også gerne leve godt, men mit mål er ikke at være en af de største i industrien. Jeg er langt mere drevet af, at der er nogen, som har købt lige præcis det stykke tøj, som jeg sidder med fingrene i.

Jeg håber, at mit tøj ender i en genbrug, og at der lige pludselig er en helt anden, der forelsker sig i det og tager det med hjem – ligesom jeg selv gør, når jeg finder noget gammelt og smukt med en historie.”

Designeren i profil, portrætteret i sit es – hans studio.

Wessel & Vett Fashion Prize bliver afgjort på finaledagen, den 9. november 2022, på Designmuseum Danmark. Wessel & Vett Fashion Prize, tidligere Magasin du Nord Fashion Prize, er blevet uddelt siden 2012 – i år er tiårsjubilæet. Prisen er en af Skandinaviens største priser for designtalenter med en præmie på 500.000 kroner og en omfattende mentorordning. Wessel & Vett Fashion Prize er organiseret af Wessel & Vett Foundation med Nina Wedell-Wedellsborg som initiativtager.