“Gode intentioner om inklusion er ikke længere nok”
Der findes ingen undskyldinger for ikke at indarbejde diversitet og inklusion i din virksomhed, lyder det fra konsulent Moussa Mchangama. Hør, hvordan det skal gribes an i denne uges podcast.“Det er blevet mere og mere tydeligt, at fokusset på den sociale del af bæredygtighedsarbejdet – altså alt det, der også handler om inklusion og diversitet og social retfærdighed – det fylder mere og mere i mange bevidstheder,” siger Moussa Mchangama, der er medgrundlægger af In Futurum i den nyeste udgave af podcasten ‘Fashion Forum på lyd’.
Her fortæller han om rapporten A promise of Diversity?, som de i In Futurum netop har lanceret. En rapport, der skal imødekomme den store stigning, som konsulentbureauet oplever, i rådgivning i diversitet og mangfoldighed – eller mere præcist, hvordan man skaber en virksomhed, hvor alle føler sig sikre, set og har lige muligheder. For det noget, som rigtig mange virksomheder har berøringsangst overfor. En angst, der bremser virksomheden i at udvikle sig.
“Jeg oplever i høj grad, at den sårbarhed – frygten for at gøre noget forkert – i sig selv bliver en af de største forhindringer for, at der faktisk bliver skabt en reel forandring,” siger Moussa Mchangama, som med rapporten også vil give konkrete råd til at komme i gang – eller videre med – arbejdet. Råd, der bygger på en lang række anonymiserede interviews med medarbejdere og ledere i danske mode- og livsstilsvirksomheder.
“Der er behov for en anerkendelse af, at gode intentioner er ikke længere nok. Det der med at bruge sig selv som undskyldning, når man står det allermest privilegerede sted i hele verden, det er simpelthen ikke okay længere,” siger Moussa Mchangama.
Ifølge ham, er der er især ét gennemgående tema, der gør sig gældende for mange virksomheder – store som mindre – og det er forståelsen for, at det at arbejde med diversitet og inklusion er at arbejde med kultur og med mennesker, hvilket kræver en anden sensibilitet i arbejdet.
“Det er ikke kasser og målsætninger og data og procenter. Det kan det blive på et tidspunkt, men det er ikke det, der er pointen med det. Man kan begynde at arbejde med det på en langt mere koordineret måde, som gør det tydeligt, hvis man gerne vil inkludere andre mennesker, hvad det er, de bliver inkluderet ind i.”
Få indsigt i rapporten A promise of Diversity? og refleksionerne bag samt gode råd til, hvordan du starter samtalen og arbejdet i din virksomhed.