B Corp-certificering: “90,6 point er værd at fejre, men der er stadig lang vej”

Ganni, Son of a Tailor og Moshi Moshi Mind er de nyest ankomne på listen over B Corp-certificeringer. B Corp roses for sin grundighed, men mangler fleksibilitet, lyder det.
22.09.2022 ∙ af Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Foto: Ganni

Er der en liste, man gerne vil være på lige nu, er det listen over B Corp-certificerede virksomheder. Og dette efterår lader optagelserne til at rulle for de danske brands. I august kunne Moshi Moshi Mind fortælle, at de som den første danske modevirksomhed med flere kategorier indenfor livsstil, herunder mode, var blevet certificeret. Tidligere denne måned var det Son Of a Tailor, der var kommet gennem nåleøjet, og i dag melder Ganni ud, at de har passeret med en samlet score på 90,6.

For at opnå certificeringen skal du igennem en ansøgningsproces med 300 spørgsmål vedrørende alle aspekter af din virksomhed inden for fem centrale områder: ledelse, arbejdsforhold, samfund, miljø og kunder. Derudover kan du kun opretholde din B Corp-certificering, hvis virksomheden løbende investerer i forbedringer og forpligtelser til social og miljømæssig påvirkning.

“Jeg har håbet på en branchedækkende revision i årevis, fordi initiativer indenfor bæredygtighed
stadig er stort set uregulerede. Så længe vores politikere ikke har modet til at skubbe den grønne dagsorden frem via lovgivning, overlades virksomhederne til at regulere sig selv. B Corp tilbyder en håndgribelig og gennemsigtig ramme til at holde virksomheder ansvarlige og sætte branchens bench marks. At blive certificeret er et vidnesbyrd om alt det arbejde, vores teams lægger i rejsen mod at blive den mest ansvarlige udgave af os selv. At modtage 90,6 point er værd at fejre, men der er stadig lang vej til at nå de 200 point, der er det ultimative mål,” lyder det fra Gannis grundlægger, Nicolaj Reffstrup, i en pressemeddelelse.

På tværs af de fem indsatsområder opnåede Ganni flest point fra sit arbejde med certificerede, økologiske genbrugsfibre og materialer med mindre klimaaftryk i ​​mærkets kollektioner. Ganni har ikke opnået point for deres nyeste initiativer: et projekt, hvor de geninvesterer i at sænke CO2-udledningen i deres egen værdikæde – også kaldet CO2-insetting. I første omgang har de installeret solceller på taget af to af deres T-shirt-leverandører i Portugal. Ganni nuancerer dette i ovennævnte pressemeddelelse ved at uddybe, at B Corp ikke har fleksibilitet indregnet til at måle alternative metoder til at opnå CO2-neutralitet på.

En del af værdisættet

Hos Moshi Moshi Mind, der blev grundlagt af Stine Skjoldborg and Rikke Rasmussen i 2006 med en vision om at bygge et mere bæredygtigt brand, ser man certificeringen som en naturlig del af deres værdisæt:

Moshi Moshi Mind

“Lige siden vi startede Moshi Moshi Mind har vi gjort os umage og tænkt over at være ordentlige i vores materialevalg og produktion. Vi er med tiden blevet inspireret til at gå endnu længere og til i endnu højere grad at måle på det, vi gør. På den måde forpligter vi os nu til hele tiden at være i verden på en skånsom måde,” lyder det fra Rikke Møldrup Rasmussen, der suppleres af Stine Skjoldborg:

“Hele virksomheden; samtlige processer, aktiviteter og produkter, er blevet kortlagt, alt er dokumenteret og verificeret ned i mindste detalje. Det er en omfattende proces, og det har krævet tid og ressourcer. Vi er derfor rigtig stolte over nu at være blandt de mest ambitiøse i arbejdet med at skabe en bedre verden.”

Bæredygtighed som konkurrenceparameter

“Hvis vi for alvor skal sætte gang i den grønne omstilling af branchen i stedet for bare at snakke om den, skal vi som modebrands gøre bæredygtighed til et konkurrenceparameter på lige fod med omsætningen.”

Sådan skrev Jess Fleicher, CEO i Son of a Tailor, i et debatindlæg i Børsen i forbindelse med Copenhagen Fashion Week i august. Son of a Tailor har i deres B Corp-certificering fået 117,5 point, hvilket placerer dem blandt de otte procents højest rangerende B Corp-virksomheder – og som nummer fire i Danmark. Hos B Lab, den non-profit organisation, der står bag certificeringen, kalder man Son of a Tailer for en “arketype af en B Corp-virksomhed med deres tilgang til innovere modeindustriens forsyningskæde.”

Hør mere om B Corp-certificering i vores podcast ‘Certificeringen alle snakker om – og hvordan du får den.’