Aeron viste, hvor smukt og inkluderende strik kan tage sig ud
Ungarske Aeron debuterede med et show, hvor strikken smøg sig om kvindelige former og løstsiddende tailoring understregede, at alle kroppe er smukke og skal fremhæves.Aeron, kreativ direktør Eszter Áron, grundlagt af Eszter Áron 2012 i Ungarn.
Design Museum Danmark, tirsdag den 9. august 2022 klokken 14.30
Det meste af kollektionen var holdt i afdæmpede toner af sand, rosa og salvie, men enkelte looks i såkaldt Baker-Miller-pink gjorde sig særligt bemærket. Farven skulle eftersigende være videnskabeligt observeret til at have en angstdæmpende effekt.
Med Aerons nye forstærkede fokus på strik og rebranding som luxury knitwear label, viser de smukt strikkens egenskaber og evne til at fremhæve alle kvindekroppes former. Her er plads til alle størrelser, alle aldre.
At dedikere sig – næsten udelukkende – til at udforske og udnytte et enkelt materiale eller produkt er en stigende tendens, der passer godt ind i at ville skabe en bæredygtig og skarp forretning fremfor at ville spænde sig bredt.
Der er stadig plads til tailoring sammen med strikken hos Aeron. De oversize jakkesæt hang nonchalant på modellernes skuldre, og en skulderhøj slids på ryggen overraskede og gav et smukt fald – og hjælper til at få også disse til at sidde pænt på kroppe både med og uden kurver.
På kort tid er brandet blevet kendt for sine oversized skindblazere, der her kom i en tillokkende cremet hvid.
Cut-out-detaljer er der masser af af i Aerons styles, hvor de små og ofte asymetriske kig til hud er med til at løfte de kropsnære strikdesign og definere brandets design-DNA.
Brandets signaturlogo, A’et, bliver gennemgående og poetisk brugt på alt fra knapper og spænder til smykker og print. Dette er også en del af rebrandingen, som skal gøre Aeron mere letgenkendeligt og profilen mere skarp.
Se hele kollektionen her