Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

DK Company med på bølgen: lancerer “kønsfrit” brand

L9 skal gennem såkaldte alsidige fittings henvende sig til alle og bryde med “socialt konstruerede kasser inden for mode.”
L9 skal gennem såkaldte alsidige fittings henvende sig til alle og bryde med “socialt konstruerede kasser inden for mode.”

Der er godt gang i udvidelsen af brandporteføljerne hos de danske modekoncerner. I april tilføjede allerede vidtfavnende Bestseller brandet IIQUAL til listen. Et brand, der med sine unisex-kollektioner fik tøjgiganten med på en stigende tendens i branchen; kønsneutralitet. Men det betød ikke, at der ikke også var plads til et herrebrand mere under Bestseller-paraplyen. Denne sommer har koncernen nemlig introduceret endnu et nyt brand, R.D.D. – Royal Denim Division. Denne gang med målet om at ramme et andet voksende fokusområde i moden; langtidsholdbarhed.

Men det er ikke kun Bestseller, der kaster sig ud i nye lanceringer. Det samme gør DK Company, der nu introducerer mærket L9 – Lounge Nine. Et mærke, der godt nok bygger på et eksisterende brand, men som bliver relanceret med nyt DNA og udtryk. Et udtryk, der – ligesom Bestseller – tapper ind i det stigende fokus på kønsneutralitet. L9 skal nemlig ses som et “kønsfrit” brand, der stræber efter at gøre op med “socialt konstruerede kasser inden for mode,” som der står beskrevet i en pressemeddelelse. Brand Manager Christian Löwén forklarer:

“Modeindustrien har i lang tid dikteret, hvad der er passende for den enkelte at klæde sig i, og hvad der ikke er passende. Lounge Nine ønsker at bryde med denne tankegang og at møde forbrugerens ønske om frihed til at vise sin egen identitet,” siger han i pressemeddelelsen.

Alsidige fittings

En tredjedel af Lounge Nines første kollektion består dermed af kønsfrie styles, mens alle er lavet med det, de kalder alsidige fittings. Det betyder, at tøjet kan tilpasses i længde og pasform.

“Vores målsætning er at blive 100 procent kønsfri. Dog er dette et nyt arbejdsområde for os, og vi lærer nyt dag for dag. Denne kollektion er et forsøg på at følge de globale tendenser inden for kønsfrihed, og vi glæder os til at se, hvordan Lounge Nine bliver taget imod,” fortsætter Christian Löwén.

Ligesom Bestseller har udtrykt det, er det også DK Companys ønske at skabe et brand, der er knap så sæsonpræget, som resten af porteføljen. Derfor er det nye mærkes kollektioner ikke inddelt i SS- og AW-lanceringer.

Det nye Lounge Nine lanceres til februar 2023.