Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

“2021 blev et rebound-år. 2022 handler om konsolidering. Og 2023 er forhåbentligt året, hvor vi fortsætter vækstrejsen”

Efter et hårdt 2020 fik Notes du Nord vendt udviklingen i 2021, viser brandets nye regnskab. Et comeback, der ifølge CEO Rasmus Oreby skyldes hurtige beslutninger både indenfor forretning og design.  
Efter et hårdt 2020 fik Notes du Nord vendt udviklingen i 2021, viser brandets nye regnskab. Et comeback, der ifølge CEO Rasmus Oreby skyldes hurtige beslutninger både indenfor forretning og design.  

2020 blev et hårdt år i modebranchen for mange. Og det inkluderer også Notes du Nord, der måtte se en ellers sund fremgang siden stiftelsen i 2016 blive udfordret af både faldende toplinje og et pludseligt minus på bunden. Men også hos dem viste 2021 sig at blive et år med comeback. Det afslører brandets nye årsregnskab.

Her ses det, at Notes du Nord med stiftere Sara Sode og Rasmus Oreby i spidsen, løftede deres bruttofortjeneste fra knap 1,3 millioner kroner i 2020 til 3,1 millioner i 2021. Altså mere end en fordobling på blot ét år. Årets resultat efter skat gik fra et minus på 2,5 millioner kroner i 2020 til et plus på 806.465 kroner. Ifølge Rasmus Oreby, der også er virksomhedens CEO, skyldes den positive udvikling ikke én ting, men mange bække små, som han formulerer det, da vi fanger ham på telefonen tirsdag eftermiddag.

“Blandt andet skar vi ned på vores omkostninger og ryddede op på vores lager og udestående debitorer, som betød, at vi i 2021 ikke havde samme tab til nedskrivning som i 2020. Derudover steg vores omsætning allerede i starten af året på grund af vaccinerne, fordi indkøberne dermed godt turde købe ind igen,” siger han og fortæller, at Sara Sode og ham tidligt i pandemien satte sig ned og tog nogle hurtige – og hårde – beslutninger:

“Vi sagde til hinanden, “det her kommer til at koste os mange penge. Så hvad kan vi spare væk?” Og det førte til, at vi opsagde PR-bureauer og tre medarbejdere, hjemsendte andre og lancerede en webshop på tre uger, så vi kunne minimere nedskrivningen af lagervarer. En form for stødpude – og det lykkes os også. ”

Kreativ omstillingsparathed

Men der var da også behov for at reagere hurtigt, der i marts 2020. For som Rasmus Oreby forklarer det, stod Notes du Nord midt i en solid vækstfase, da corona ramte. Og så fik de pludselig “et godstog i ansigtet.” For deres vedkommende – et brand, der primært sælger i udlandet – var det især de oversøiske markeder, Canada og USA, der tog hårdt, da de allerede tidligt “lukkede hoveddøren i.”

“Vi havde på det tidspunkt fået rigtig godt gang i USA, som stod for ti procent af vores omsætning. Og overnight vendte de rundt på en tallerken. Og så var der generelt mange kunder det år, som enten ikke kunne eller nægtede at betale. Og så stod vi jo tilbage med deres ordrer, som vi måtte nedskrive. Så det var både tabt avance og nedskrevet lager på samme tid,” siger han og fortæller, at deres turnaround i 2021 dog i høj grad også skal krediteres til det kreative team i virksomheden:

“Når man som os er et kjole- og rød løber-brand, så var det en stor udfordring, at folk pludselig skulle arbejde hjemme og generelt ikke gik ud at spise og så videre. Loungewear fik jo virkelig sine kronede dage i 2020. Derfor blev det teamets opgave at få drejet vores kollektioner uden at gøre os til et brand, vi ikke er. Og det lykkes de rigtig flot med. Så det at de fik struktureret vores produktudbud mod en bredere anvendelighed kombineret med, at vi gjorde vores kollektioner væsentligt mindre, 30-40 procent mindre vil jeg tro, viste sig at have god effekt.”

Forsigtigt tilbage på rette spor

At det havde god effekt for resultaterne i 2021, kan ses sort på hvidt i regnskabet nu. Men vi er også halvvejs inde i et nyt regnskabsår – så hvordan går det Notes du Nord i dag? Ifølge Rasmus Oreby går det fortsat den rigtige vej. Men de er mere forsigtige end før corona.

“Vi er så småt begyndt at skrue op for omkostningerne igen, men ikke i samme leje som før. Lige nu ser det ud til at, tendenserne fortsætter, men vi er ikke trygge nok til bare at ændre vores produktudbud igen,” siger han og fortæller, at de dog har startet samarbejdet med deres danske PR-bureau, Mørch & Rohde, igen.

“Man kan sige det sådan her; 2021 blev et rebound-år. 2022 handler om konsolidering. Og så bliver 2023 forhåbentligt året, hvor vi kan fortsætte den vækstrejse, vi ellers skulle have været på i 2020.”

LÆS OGSÅ:

Krisen får Notes du Nord til at sadle om: “Man kan sige, at vi har fået en e-commerce ilddåb”