CORONA

Krisen får Notes du Nord til at sadle om: “Man kan sige, at vi har fået en e-commerce ilddåb”

Hvad gør man, når butikkerne er tomme, og de usolgte varer hober sig op? Man griber chancen for at digitalisere sin forretning og lyn-udvikler sin første webshop.
04.05.2020 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Notes du Nord Spring 2020

Nedlukningen af Danmark har ikke blot skabt dybe panderynker hos butiksejerne, det har modsat også skabt nyt potentiale online, hvor forbrugerne fortsat – og i noget højere grad – er tilgængelige. Det ses både i stigende salgstal hos en lang række danske webshops, men også i de seneste måneders digitale initiativer, udviklinger og satsninger. For selvom vi allerede vidste det i forvejen, har coronakrisen kun skåret det endnu mere ud i pap: fremtiden er digital.

En af de områder, hvor det er tydeligt, at den digitale udvikling er speedet op, er på den seneste tids lanceringer af nye netbutikker. Det gælder blandt andet for Day og 2ndday, der i forrige uge åbnede de virtuelle døre til deres første webshop – en webshop som siden har fået ros fra blandt andre konkurrenceorganisation Awwwards. Men Day er ikke de eneste, der har tyet til en digitalisering af deres forretning for at kunne engagere sig med slutkunderne og få gang i omsætningen igen. Det samme er tilfældet hos Notes du Nord, der i fredags, den 1. maj 2020, lancerede deres eget webunivers.

“Vi må desværre gøre alt, hvad vi kan, for at forbedre vores likviditet i firmaet. Vi står over for en krise, vi aldrig i vores liv havde forestillet os for bare to måneder siden, og vi har været tvunget til at se på tværs af hele vores værdikæde og alle omkostninger,” siger kreativ direktør Sara Sode og fortæller, at hun og hendes forretningspartner og mand, CEO Rasmus Sode, har måtte sende medarbejdere hjem på regeringens hjælpepakker, samt sætte de tilbageværende medarbejdere 20 procent ned i løn.

Modevirksomheder må hurtigt sadle om – og sluge et par kameler undervejs

Notes du Nord blev stiftet i 2016 og har siden fået godt fat på både det danske og udenlandske marked med strategien om at placere sig i få, men ’rigtige’ butikker. Men det betyder også, at brandet i den nuværende situation står overfor for udfordringen med begrænsede salgskanaler og mange butikker, som stadig holder lukket. Det betyder i sidste ende, at Notes du Nord har svært ved at få afsat sine nye varer og har et varelager, der vokser og vokser  – ligesom mange andre modevirksomheder oplever lige nu.

Planerne om en webshop var dog allerede på tavlen inden Corona – men som det stod klart, da vi i december sidste år bragte et stort interview med de to stiftere, så er der intet under Notes du Nord-fanen, som gøres i hast. Tværtimod. Ja, altså lige indtil verden gik i undtagelsestilstand og alle – inklusiv Sara og Rasmus Sode – blev tvunget til hurtigt at sadle om:

“Vi har siden sensommeren 2019 været i gang med et større webshopprojekt, da vi altid har arbejdet efter devisen, at skal vi gøre noget, så skal det gøres ordentligt. Vi har været hele vejen rundt med forskellige leverandører og var stort set klar til at sparke projektet i gang. Men så ramte Corona og kastede en hel del bolde op i luften. Det første vi gjorde var faktisk at sætte hele projektet på pause, da vi havde ’vigtigere ting at tage os af.’ Men så kontaktede én af leverandørerne os og spurgte, om ikke det netop var verdens bedste idé at prioritere projektet, men i en simplere målestok. Vi slugte lige kamelen, nikkede, kontaktede én af de andre leverandører og spurgte, om de var klar på at rydde kalenderen og presse et akutprojekt igennem. Og den var de heldigvis med på,” supplerer Rasmus Sode og fortæller, at tre uger senere lykkedes det at få lanceret to webshops – en dansk og en global. Men selvom det næsten får det til at lyde nemt at kaste sig over e-commerce fra den ene dag til den anden, er det langt fra tilfældet: 

“At få så stor en ting leveret på så kort tid har selvfølgelig ikke været nemt og krævet nogle ofre. Vi har måtte vælge funktioner fra – på grund af tid og pris – og alle uden undtagelse har nærmest arbejdet i døgndrift. Der er blevet besvaret mails og opkald fra tidlig morgen til sen aften, men samtidig har der været en til tider euforisk stemning omkring projektet. Der er næsten gået lidt sport i det. Det har også været rart, i disse Corona-tider, at have et projekt, der handlede om udvikling og ikke ’damage control.’ Men når det er sagt, så tror jeg også alle åndede lettet op, da først shoppen gik i luften,” siger han, hvortil Sara Sode afslutter:

“Man kan sige, at vi har fået en ’e-commerce ilddåb’, men vi glæder os helt vildt til at åbne op til vores univers og håber, at vores kunder får den bedste oplevelse, og at vi samtidig får en masse feedback og indsigter, som vi kan bruge fremadrettet til udvikle vores brand og kollektioner.”

LÆS OGSÅ:

“Vi ved, vi aldrig vil give op. Men hold op, hvor har vi kunnet give op mange gange”