Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Rains vokser fortsat: øgede salget med 45 procent i 2021

Stærkt gennemsalg, international fremgang og online vækst har bragt Rains op i et nyt gear – og 2022 forventes at holde farten.
Stærkt gennemsalg, international fremgang og online vækst har bragt Rains op i et nyt gear – og 2022 forventes at holde farten.

Solen skinner fortsat ufortrødent på den danske regnvejrssucces Rains. Dét viser virksomhedens nye årsregnskab for 2021, som er blevet offentliggjort i dag. Heri ses det, at bruttofortjenesten fra 2020 til 2021 voksede fra 78,9 millioner kroner til 120,6 millioner. Årets resultat efter skat lyder på 56,5 millioner kroner, steget fra 30,2 millioner i 2020.

Selve omsætningen er ikke anført i regnskabet, men er ifølge ledelsesberetningen steget med hele 45 procent på bare ét regnskabsår.

“Rains oplevede i 2021 vækst på tværs af alle markeder med stærkt gennemsalg. Nøglemarkederne var UK, Tyskland, Frankrig og Skandinavien,” skrives der i regnskabet, hvor der dog også står, at Rains’ leverandørkæde har været påvirket af midlertidige leveringsforsinkelser på grund af Covid-19-nedlukninger. Noget, der dog ikke fik så store konsekvenser, idet fabrikkerne hurtigt “genvandt momentum,” så forsinkelserne blev begrænset til slutningen af året.

Club Kids og butiksudvidelser

Det er ikke kun på resultaterne, at Rains’ især internationale succes lader sig vise. I sidste uge holdt brandet sit andet show under modeugen i Paris. Et show, hvor SS23-kollektionen med navnet ’Connect’ endnu en gang understregede deres kreative udvikling fra de oprindelige regnjakker til nu at skabe fuldendte kollektioner fra designer Tanne Vinters eksperimenterende hånd. Denne gang med inspiration fra energien omkring den tidlige Club Kids-bevægelse i New York.

Også på retailfronten har Rains været proaktive globalt – og vil være det endnu mere fremadrettet. Ifølge Finans, planlægger virksomheden at antallet af egne butikker, som er placeret i amerikanske og europæiske storbyer, skal vokse fra nu 28 til 100 frem mod 2025.

Generelt er fremtiden lys, forudser Rains, der i regnskabet også skriver, at de forventer at vækste omsætningen yderligere 40 procent i indeværende år.

“Dette forventes opnået gennem fortsat fokus på produktinnovation, investering i yderligere digitalisering, åbning af butikker og fortsat implementering af selektiv distribution,” skriver brandets ledelse afslutningsvist.