Regnskaberne ruller ind i disse dage og tegner et billede af en branche, hvor det flere steder går rigtig godt til trods for, at det både har været – og er – udfordrende tider. I dag er turen så kommet til Hummel, der kan berette, at 2021 bragte det bedste resultat i brandets snart 100-årige historie.

Det sker efter, at virksomheden sidste år måtte fremlægge regnskab med røde tal på bundlinjen grundet det, som de selv kalder et “vanskeligt 2020 med længerevarende nedlukninger af både breddeidrætten og detailhandlen,” som det står i brandets pressemeddelelse.

I 2021 var der dog ingen røde tal at finde. I regnskabet, som endnu ikke er endeligt fremlagt, men hvis nøgletal Hummel selv har delt, ses det, at omsætningen er vokset med 38 procent i løbet af året. Den lander på 1,85 milliarder kroner fra de 1,34 milliarder, de omsatte for i 2020. På bunden finder man et overskud på 115 millioner kroner før skat mod sidste års underskud på 53 millioner kroner.

“Som sportsbrand har vi en naturlig vindermentalitet, og det skinner virkelig igennem hos vores medarbejdere, der via engagement og omstillingsparathed har været med til at levere et fantastisk comeback i 2021,” lyder det fra CEO Allan Vad Nielsen i pressemeddelelsen.

Tyskland tager føringen

En af årsagerne til den store vækst, ifølge Hummel selv, er en positiv udvikling på det tyske marked. Her har virksomheden de seneste tre år tredoblet deres forretning og nærmer sig nu en omsætning på en milliard kroner.

“Vi har aldrig været i tvivl om det store potentiale på det tyske marked, men det er først de senere år, at vi for alvor har fået et gennembrud i markedet. Derfor forventer vi også at kunne fortsætte væksten på det tyske marked i 2022 – og det gælder både online og offline. Samtidig har vi store forventninger til vores nye fodboldsponsorat i FC Köln, der træder i kraft fra sommeren 2022,” fortsætter Allan Vad Nielsen, der dog også ser godt vækst i Skandinavien, hvor salget i 2021 gik op med 35 procent.

Et hul i markedet

Ligesom de fleste andre, har også Hummel brugt de sidste to år på at styrke den digitale forretning via både online partnere og egen platform. En indsats, der har haft stor effekt. Alligevel er det fortsat wholesale-forretningen, der er det stærkeste ben for Hummel. Et område, som ifølge direktøren har fået fornyet interesse for virksomheden grundet de seneste års generelle digitalisering i branchen:

“Flere af vores konkurrenter har valgt at nedprioritere wholesale, og det har efterladt et hul i markedet, som vi forsøger at udnytte til at styrke vores tilstedeværelse og være en endnu stærkere samarbejdspartner for vores kunder. I de seneste tre år har vi virkelig formålet at erobre markedsandele i wholesale, og med en samlet vækst på 30 procent i 2021 er det fortsat en absolut topprioritet for os,” siger han og fortæller, at usikkerheden omkring den nuværende markedssituation ikke overraskende påvirker forventningerne til indeværende år.

“Vi har fået en positiv start på 2022, hvor vi vækster hele vejen rundt i forhold til vores rekordår i 2021. Men hvis der er noget, corona har lært os, så er det, at man aldrig skal tage noget for givet. I det nuværende marked er det nærmest umuligt at spå om, hvordan verden ser ud om seks måneder, og derfor handler det i høj grad om at være omstillingsparat og løbende tilpasse sig markedsforholdene. Det er vi lykkes ganske fint med indtil nu, men vi har stadig kun spillet første halvleg, så tiden må vise, hvordan det ender med at se ud, når året er gået,” slutter han.

Foruden Hummel indgår de tre brands; Newline (løbetøj), Halo (modetøj) og Sometime Soon (børnetøj) også som en del af selskabets samlede regnskab.