Minimum vender minus til plus i nyt årsregnskab
Store investeringer og corona til trods gav 2021 det første millionoverskud for Minimum i flere år. Alligevel er CEO Steen Engelbrecht – ligesom sidste år – tilfreds med udviklingen, men ikke niveauet.Da Minimum A/S i marts sidste år fremlagde årsregnskab for 2020, var der, ifølge virksomheden selv, både godt og dårligt nyt. Det gode var, at de – på trods af coronakrisen – havde løftet deres bundlinje fra et stort minus på 9,2 millioner kroner i 2019 til et betydeligt mindre underskud på -279.176 kroner i 2020. Det knap så gode var, at de samtidig havde tabt et tocifret millionbeløb i blandt andet manglende omsætning som følge af Covid-19.
Men nu har Minimum offentliggjort deres årsregnskab for 2021. Og her er der endnu engang tale om et år, der bød på både op- og nedture. På den positive side formåede virksomheden i året at vende deres minus på bundlinjen til et plus efter at have haft røde tal siden 2018. Således endte årets resultat på 1,4 millioner kroner mod de minus 279.176 kroner sidste år. Bruttofortjenesten forblev nogenlunde stabil, lidt dalende, med 29,4 millioner kroner i 2021 mod 30,1 millioner i 2020. På den negative side – som også er årsagen til, at virksomheden selv kalder regnskabet for “utilfredsstillende” – var pandemien jo langt fra slut i 2021. Og det satte sine spor.
“Covid-19 har igen i 2021 kostet et betydeligt millionbeløb i omsætning og har påvirket resultatet med både effekten heraf og af væsentlig støtte til vores kunder i form af rabatter og andre tiltag, ligesom koncernen har afviklet sit distributionsselskab i Frankrig,” skriver Minimum i ledelsesberetningen.
Tilfredse med udviklingen, men ikke niveauet
Men corona og utilfredsstillende resultater til trods, er Minimum – igen, ligesom sidste år – tilfredse med selve udviklingen i resultatet “markedssituationen og udgangspunktet taget i betragtning,” som de selv formulerer det.
“Vi er ganske tilfredse med udviklingen, selvom niveauet naturligvis ikke matcher vores ambitioner endnu, men det er et vigtigt skridt på vejen,” siger CEO Steen Engelbrecht i en pressemeddelelse og fortsætter:
“Vi ser det som et tegn på, at vi er lykkedes med at håndtere flere modstridende forhold såsom at reducere omkostninger og finde plads til væsentlige investeringer samt at afvikle forretningsområder og udvikle nye på samme tid,” siger direktøren videre og fortæller, at fremgangen skyldes, at virksomheden de seneste år har gennemført en række strukturelle ændringer, som har givet større fokusering, ligesom at de har turde investere, selv i svære tider.
Konkret betyder det, at kollektionerne er blevet skærpet, visse markeder og kunder er fravalgt og sat på pause. Dernæst er der investeret i bæredygtighedsprojekter og en væsentlig digitalisering af salget på både B2B og B2C internationalt for de to brands Minimum og Moves.
“Fravalg er altid vanskelige og særligt på et tidspunkt, hvor man føler, at der er behov for mere. Det ændrer blot ikke på, at de er nødvendige for at skabe det rette fokus på udvikling af mere langsigtede områder. Uden investeringerne havde vi lavet et bedre resultat allerede i 2021, men vi er et privatejet selskab og er dermed drevet af et mere langsigtet perspektiv end næste kvartal,” siger Steen Engelbrecht videre.
“Når den ene krise er håndteret, har den næste ventet”
Ser man frem mod næste års regnskab – resultaterne for indeværende år – er de grundlæggende positive, som virksomheden selv formulerer det. Men som hos så mange andre, vækker den nuværende verdenssituation med krig i Europa, markant faldende forbrugertillidsindeks, Covid-19 i Kina og et globalt logistikkaos, for bare at nævne nogle af de største globale udfordringer lige nu, også bekymringer hos Minimum. Steen Engelbrecht afslutter:
“Vores fællesskab har præsteret fantastisk over de seneste rigtigt mange måneder. Det har været en nærmest konstant presset situation i et par år efterhånden. Når den ene krise er håndteret, har den næste ventet, men holdet har klaret det fantastisk, hvilket jeg har fuld tillid til, at vi fortsat vil gøre. Vi håber og tror, at der er mere normaliserede forhold forude. Hvis ikke i 2022, så derefter. Og så vil vi over de kommende sæsoner langsomt forbedre vores virksomhed skridt for skridt med plads til nye investeringer undervejs.”