Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Økonomi

Ansvarlig livsstil hitter: herrebrand øger omsætningen med 70 procent

Nye samarbejdsaftaler i Europa og USA samt vækst gennem eksisterende forhandlere og på egen webshop skabte gode resultater hos Forét i 2021.  
Nye samarbejdsaftaler i Europa og USA samt vækst gennem eksisterende forhandlere og på egen webshop skabte gode resultater hos Forét i 2021.  

“Vi har brugt de seneste år på at udvikle hvert eneste produkt, så historien og filosofien kommer til udtryk allerede, når man som forbruger møder produktet. Synergien og den røde tråd på tværs af vores kollektioner har ligeledes altid været et fokus for at understrege, at vores produkter forbliver relevante over tid. Dette kan vi nu mærke, at de internationale indkøbere for alvor har fået øjnene op for, hvor vi især ekspanderer på markeder som USA, Canada og UK.”

Sådan fortæller Jesper Finderup, medstifter i herrebrandet Forét, til Fashion Forum. Det sker, efter virksomheden i denne uge udsendte årsregnskab for 2021. Et regnskab, der viser, at brandet kom ud af et ellers udfordrende år i branchen med stor vækst. Selve omsætningen er ikke oplyst, men er ifølge brandet selv steget med hele 70 procent siden 2020. Bruttofortjenesten er også mere end fordoblet, fra lidt over 1 million kroner i 2020 til knap 2,7 millioner i 2021. Det betyder da også, at årets resultat er tilbage i plus efter et par år med lettere underskud på bundlinjen. Her finder man 542.168 kroner mod minus 118.000 kroner sidste år.

Ifølge Jesper Finderup og partner Jeppe Meier, der sammen stiftede Forét i 2014, er det positive resultat især realiseret gennem nye store samarbejdsaftaler i henholdsvis Europa og USA, ligesom at brandet også oplevede vækst gennem eksisterende forhandlere og på egen webshop.

Ansvarlig livsstil hitter

Jesper Finderup og Jeppe Meier har da også store ambitioner for fremtiden og forventer, at den stigende efterspørgsel vil fortsætte i indeværende regnskabsår. Det skyldes blandt andet, at brandet for nyligt har indgået samarbejdsaftaler med anerkendte forhandlere som END Clothing, Nordström og Selfridges. Håbet er, at det vil bidrage til en forbedret position på eksportmarkederne Storbritannien og USA – markeder, som allerede nu, efter første kvartal af regnskabsåret 2022, oplever stor vækst gennem egen webshop.

Derudover forudser brandet, der siden begyndelsen har bygget deres forretning og designs på bæredygtige principper, yderligere vækst på eksisterende eksportmarkeder, herunder Holland, Tyskland og Frankrig. Jeppe Meier supplerer afslutningsvist:

“Vi ønsker at skabe en langtidsholdbar garderobe til den multifaceterede og kvalitetsbevidste forbruger, der sætter pris på de gode værdier, det gode håndværk og en ansvarlig livsstil. Vi designer kollektionen ud fra vores egne dagligdagsbehov, hvor tøjet kan bruges i flere situationer. Denne måde at anskue og leve på kan vi mærke er i vækst, hvorfor vi kommer til se en ekspansion på vores nye markeder i de kommende år.”