Indtil nu har Dansk Mode & Textil ageret branche- og arbejdsgiverorganisation for danske producenter og engrosvirksomheder inden for tekstil, mode og livsstilsprodukter. Men nu udvider de med en ny gren af organisationen, som er målrettet detailbutikkerne i mode- og livsstilsbranchen. DM&T Detail, som det nye initiativ hedder, bliver en integreret del af DM&T og giver tøj-, sko-, møbel-, lædervare-, interiør- og børnetøjsbutikker mulighed for at blive en del af brancheorganisationen med alt, hvad der hører af rådgivning og varetagelse af branchens politiske interesser.

Til at stå i spidsen for DM&T Detail har de ansat Jens Birkeholm, der gennem sine næsten 20 år som direktør i Dansk Detail har stor erfaring fra organisationsverdenen med særligt fokus på detilhandel.

“Mode- og tekstilbranchen bidrager direkte med 42 milliarder til det danske BNP og beskæftiger 52.000 mennesker i Danmark. Detailhandlen spiller en afgørende rolle i dette, og i DM&T har vi en ambition om at favne hele branchen, så DM&T Detail en er naturlig og central del af den ambition,” siger administrerende direktør Thomas Klausen i en pressemeddelelse i dag. Han fortsætter:

“Jeg er meget glad for, at Jens har takket ja til at stå spidsen for denne satsning. Han kender branchen til bunds, og derfor har han alt, der skal til, for at sikre, at vi får integreret detailhandlen på bedste vis.”

Thomas Klausen og Jens Birkeholm.

Selv siger Jens Birkeholm om sit forestående arbejde:

“Detailhandlen er en unik hjørnesten i erhvervslivet. Detailhandlen spiller en væsentlig rolle i stort set alle danskeres hverdag, og vi har behov for en stærk og levende detailhandel. Derfor vil DM&T også spille en aktiv rolle for at udvikle detailhandlen og være den sparringspartner, der både hjælper butikkerne med de daglige spørgsmål og sikrer den langvarige positive udvikling.”

DM&T Detail gik i luften 1. maj og det er allerede nu muligt for virksomheder med hovedbranchekode inden for specialdetailhandlen at melde sig ind.