“Alle skulle have en chance for at være med”: Fine Chaos trak lod om pladser til debutshow
I aften viser Fine Chaos sit debutshow på en københavnsk teknoklub. Fashion Forum har talt med den upcoming designer Marc Christiansen Møllerskov om at skabe et modebaseret fællesskab inspireret af ravekulturen.I det lille studio i Kronprinsessegade har Marc Christiansen Møllerskov som Fine Chaos’ stifter og designer de seneste uger arbejdet dag og nat med sit team for at blive færdig med det unge brands debutshow. For i aften skal det vises på den københavnske teknoklub Ved Siden Af.
“Jeg er emotionelt meget påvirket af krigen i Ukraine,” siger han som noget af det første.
“En af mine bedste veninder er fra Kyiv, og de menneskelige historier derfra får et runway-show til at føles fucking ligegyldigt. Betyder alt det, vi har knoklet for, overhovedet noget?” spørger han. Det er dog ens ageren i en tid som denne, der i virkeligheden viser, hvem man er, mener han. Som menneske og som brand.
“Vi har fundet ud af, hvordan vi kan implementere det i showet og give det betydning på en meningsfuld måde,” siger han.
Fine Chaos’ historiefortælling er mørk og dystopisk med forbindelser til et undergrundsmiljø, der er båret af en DIY-kultur og et politisk bevidst fællesskab, som løfter i flok. Æstetikken er ligeledes mørk og normcore-punket og vækker med referencer til teknoscenens farver og sportslighed mindelser til europæiske storbyer som London eller Berlin, hvor den elektroniske musikscene er stor.
“Der er mange, der tror, vi ikke er danske. Men vi vil netop gerne give vores fortolkning af, hvad det vil sige at være skandinavisk,” siger Marc Christiansen Møllerskov, der kommer ud af miljøet omkring Han Kjøbenhavn, hvor han var i praktik, mens han var under uddannelse. Og det kan da også ses flere steder i designuniverset, eksempelvis på de efterhånden velkendte, rå, flossede kasketter med hak i skyggen, at Fine Chaos tilhører en neo-skandinavisk bølge, der dyrker dysterheden – og forskelligheden.
Det androgyne menneske
Showlokationen Ved Siden Af er sammen med andre aktører i det københavnske teknomiljø blevet beskrevet i mainstream-medier som pionér for en klubkultur, der beskytter minoriteter og hverken tillader sexisme eller andre former for chikane i nattelivet. Et frirum, hvor man kan få lov at være sig selv. Eller bare være.
Her vil Fine Chaos præsentere sin ‘Ripple Effect’-kollektion, som hovedsageligt er skabt af brugt tøj fra et samarbejde med Frelsens Hær og deadstock doneret af Han Kjøbenhavn. Kollektionen er, som alt andet Fine Chaos laver, designet til det androgyne menneske.
“Når du befinder dig midt imellem, så vil begge kønsnormer gerne tale, men du vil samtidig have et opgør med dem begge,” forklarer Marc Christiansen Møllerskov, der går efter en dybde i undersøgelsen eller udfordringen af samfundets kønsnormer.
“Det er ikke nok at proppe en fyr i en nederdel. Det er og skal være mere komplekst ligesom virkeligheden,” siger han om at prøve at ramme de følelser, som målgruppen har.
“Jeg går selv i nederdel, og det er ikke, fordi jeg føler det som noget feminint. Men jeg er da klar over, at jeg signalerer at være en, som bryder nogle normer for maskulinitet.”
Mode skal være en oplevelse
Marc Christiansen Møllerskov er uddannet på linjen ‘Sustainable Fashion’ fra KEA i 2021 med kurser fra London College of Fashion, der med Centre for Sustainable Fashion og blandt andre den profilerede professor Kate Fletcher som en af de dominerende stemmer har sat sig i spidsen for den internationale forskning i bæredygtighed inden for modeindustrien.
Tiden i London har været med til at forme både Marc Christiansen Møllerskov og Fine Chaos, som han stiftede i 2019, mens han stadig var studerende. Deadstock udgør omkring 80-90 procent af kollektionerne, men ud over det producerer Fine Chaos kun i små mængder, typisk 20-30 enheder af hvert design. Ikke fordi det er nemmere eller billigere, tværtimod.
“Mange producenter kræver, at man producerer minimum 300 styk af hvert design. Men jeg vil hellere skabe lidt flere unikke designs og producere dem i mindre kvantiteter, for jeg tror på, at du får en større emotionel forbindelse til tøjet, når du ved, at der kun findes få udgaver,” siger Marc Christiansen Møllerskov.
Men er der på trods af det i en tid, hvor klimakrisen står øverst på dagsordenen, og hvor den eneste eksisterende løsning er at mindske forbruget af nyt tøj, overhovedet brug for endnu et nyt brand?
“Det er der supermeget brug for,” svarer Marc Christiansen Møllerskov, der i dag har fået flere medejere med ombord. “For vi vil gerne bringe fokus hen på, hvad mode også kan være. For os handler det ikke om at masseproducere og sælge en masse tøj, men om at skabe oplevelser.”
Den forrige kollektion ‘Ravers Cruise’ blev i stedet for et show præsenteret som en ravefest. Inspireret af 80’ernes ravekultur, hvor man sejlede i både ud til isolerede øer for at feste i fred, inviterede Fine Chaos sit publikum, sit fællesskab, med ombord på færgen til Bornholm, hvor de ravede i butikken Achtung, som de lavede kollektionen i samarbejde med.
Denne gang er det så et show, og Marc Christiansen Møllerskov lover, at det bliver “en intens, emotionelt dragende og meget visuel oplevelse”.
Et opgør med VIP-kulturen
Og det er en oplevelse, som alle har haft muligheden for at få. Fire ud af fem pladser til showet er nemlig uddelt via et lotteri, man kunne tilmelde sig på brandets hjemmeside.
“Der er tradition for, at VIP-gæsterne skal fylde mest, men det er i min optik outdated, for det er meget hierarkisk,” siger Marc Christiansen Møllerskov.
Selv mindes han en studietid som designstuderende, hvor det var umuligt at komme med til shows. En sådan kultur skaber ‘et dem’ og ‘et os’ og en følelse af at blive holdt udenfor, mener han. I stedet vil han fællesskabet.
“Shows bør være en fejring af, hvorfor vi elsker tøj, og det skal alle have en chance for at være med til,” siger han.
Han drømmer om at bygge videre på Fine Chaos’ community, der som runway-kollektionens navn ‘Ripple Effect’ antyder, forhåbentligt vil sprede sig som ringe i vandet. For mode er mere end bare tøj. Han ser det som et mellemmenneskeligt fænomen, et medium til at udtrykke, hvem man er eller gerne vil være blandt andre mennesker.
“Jeg håber, at vi med showet kan skabe en følelse af at forsvinde ind i mørket sammen og glemme, hvor vi er,” siger han.
Showet vises i dag, fredag, kl. 18.30. Du kan livestreame det her.