Modevirksomheder får lettere ved at beskytte deres idéer i Kina
Kina har meldt sig ind i Haag-systemet, der sikrer virksomheder international designbeskyttelse. Godt nyt for danske virksomheder, lyder det fra varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.Fendi, Gucci og Louis Vuitton. De fleste tænker formentlig på internationale high-end-brands, når de hører ordet ‘kopivarer’. Men faktisk ligger Danmark på sjettepladsen over OECD-lande, hvis virksomheder er mest udsatte for ulovlig kopiering, og det er særligt tøj og sportsko, der bliver solgt som kopivarer på det sorte marked.
Men nu er der hjælp på vej til de kopiudsatte virksomheder. Kina – en stor producent af kopivarer – har nemlig meldt sig ind i Haag-systemet gældende fra den 5. maj 2022. Her kan en virksomhed med én ansøgning få sit design beskyttet i op til 92 lande på én gang, og det kommer danske design- og modevirksomheder til gode, at Kina nu er med i klubben.
“Danmark har lange og stolte designtraditioner, og danske designprodukter og dansk livsstil er eftertragtet blandt mange forbrugere verden over. At Kina nu har meldt sig ind i Haag-systemet betyder, at danske virksomheder får lettere ved at designbeskytte deres produkter, når de vil bevæge sig ind på et af verdens største markeder,” udtaler Henriette Vængesgaard Rasch, der er varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen, i en pressemeddelelse.
Og der er god grund til at designbeskytte sine produkter. Kina er blandt de lande, hvor flest varer bliver ulovligt kopieret, men med en designbeskyttelse står virksomhederne stærkere.
“Ved at designbeskytte dine produkter står du som virksomhed væsentligt stærkere over for kopister. Du signalerer også, at du er parat til at beskytte dine rettigheder og din forretning,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
Kina er et af de lande, der aftager flest danske produkter og er for nylig blevet Danmarks femtestørste eksportmarked. I 2021 eksporterede danske virksomheder for cirka 76 milliarder kroner til Kina. Hongkong og Macao er ikke omfattet af Kinas indtræden i Haag-systemet.
Fakta: Derfor er det en god idé at beskytte sit design
- Designbeskyttelse giver samarbejdspartnere sikkerhed for, at virksomhedens produkter er unikke og beskyttet. Dermed bliver det eksempelvis lettere at tiltrække kapital til at udvikle forretningen.
- Virksomheder kan bruge designbeskyttelse til at forhindre efterligninger. Hvis andre krænker en virksomheds rettigheder, står den væsentligt stærkere med et registreret design.
- Designbeskyttelse sikrer virksomheders investering. Uden en designbeskyttelse risikerer en virksomhed at skulle trække et produkt tilbage eller lave det om, fordi andre beviser, at designet har krænket deres rettighed. Derfor er det en god idé at registrere et design, før virksomheden investerer i markedsføring og produktion.
- Virksomheder kan handle med rettigheder. En virksomhed kan således sælge sine rettigheder eller licensere dem til andre mod betaling.
Kilde: Patent- og Varemærkestyrelsen