Længe er det gået særligt ud over high-end luksusbrands, hvis produkter er blevet solgt som billige kopivarer på det sorte marked, men problemet går i stigende grad også ud over sportbrands og andre mærker, der sælger produkter til lavere priser – og dét rammer danske virksomheder og arbejdpladser i modebranchen.

Ifølge en ny rapport fra OECD og den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, er der siden 2016 sket et mindre fald i andelen af solgte kopivarer, men tager man udgangspunkt i 2013, er der ikke sket noget som helst. Som i 2013 udgør den ulovlige handel med kopivarer stadig 2,5 procent af den samlede verdenshandel – et fald fra 3,3 procent i 2016, hvor Patent- og Varemærkestyrelsen var ude og kritisere problemet. De mener, at der også i dag er tale om et massivt problem.

“Det er fortsat alarmerende store tal, som gør indtryk. Der er ingen tvivl om, at handlen med ulovlige kopivarer stadig udgør et massivt problem og er et direkte angreb på lovlydige virksomheder, danske arbejdspladser og forbrugersikkerheden. Det tydeliggør, at indsatsen til bekæmpelse af den ulovlige kopivarehandel fortsat kræver stort fokus,” siger Barbara Suhr Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen, der koordinerer samarbejdet i Danmark mellem 12 myndigheder om bekæmpelse af kopivarer. Samtidig peger rapporten på, at EU’s import af kopivarer udgør 5,8 procent svarende til svimlende 884 milliarder kroner.

Danske modeaktører er blandt de mest udsatte

Ifølge en 2019-rapport fra Europa-Kommissionen er det i særdeleshed tøj og sportssko, det går ud over – med stor betydning for danske brands. I rapporten fra OECD og EUIPO kan man da også læse, at Danmark med en sjetteplads ligger i toppen af listen over OECD-lande, hvis virksomheder udsættes for ulovlig kopiering. Selvom undersøgelsen bygger på tal fra før pandemien, fastslår rapporten, at den stigende onlineshopping under krisen har ført til en markant forøgelse af det online udbud af ulovlige kopivarer – også på sociale medier.

“Vi gør meget i Danmark, men de kriminelle bagmænd finder løbende nye veje til at sælge kopivarer og snyde forbrugerne. Det har store konsekvenser for de virksomheder, der investerer mange kræfter og ressourcer i at opbygge en succesfuld og legitim forretning,” siger Barbara Suhr Jessen. På EU-plan er det for nyligt blevet besluttet at gøre bekæmpelsen af kopivarer til ét ud af ti prioritetsområder til bekæmpelse af alvorlig og organiseret kriminalitet.

Kopivarerne kan spores tilbage til en række lande, men Kina er fortsat den absolut største producent og eksportør af ulovlige kopivarer. Ifølge Patent- og Varemærkestyrelsen betyder den ulovlige handel, at 11 forskellige sektorer samlet set mister 4,2 procent af det direkte salg i Danmark. Det svarer årligt til 6,17 milliarder kroner og 4000 tabte arbejdsplader afledt deraf.

Få gode råd på jegvælgerægte.dk til, hvad du som virksomhed kan gøre for at undgå at blive kopieret.