Hos CIFF Kids var det tydeligt at mærke, at tingene bevæger sig i den rigtige retning.

Både når vi snakker de svære forhold, som modemesserne de sidste par sæsoner har måtte agere under på grund af corona, men også når vi ser på børnemessen som et brugbart værktøj i den stadigt voksende børnemodebranche.

Efter CIFF Kids i nogle sæsoner i større grad har været positioneret som et appendiks til voksenmodemessen CIFF, var børnemessen denne gang tilbage med egen indgang, et større og lysere areal og flere udstillere, end vi så for blot seks måneder siden. Et stort skridt mod den løsrivelse fra modeugen, som allerede blev annonceret i 2020, men efter en længere udskydelse nu forventes at ske til sommer. At vi allerede i foyeren mødte flere udenlandske indkøbere og ikke blot de danske influencere, fortæller da også sin egen positive historie: det går godt for børnemode- og livsstilsbranchen.

Udstillere talte således både tungere danske virksomheder som Fixoni, Hust & Claire, som arbejder med en omfattende CSR- og bæredygtighedsstrategi, og The New APS, der indenfor de seneste år har opkøbt en håndfuld danske børnemærker, samt nyere brands som Popirol, Nóe Denmark og Bobbi Balloon, der på trods af, at det var deres første gang som udstillere, allerede torsdag formiddag havde fået flere nye forhandlere i bøgerne. Desuden var en række danske kendinge som FUB, Bundgaard og Serendipity tilbage efter kortere eller længere pauser fra CIFF Kids, og enkelte udenlandske mærker som Naturino, Patti Oslo og spanske Play havde også fundet vej til København.

Som på de fleste andre messer, var stil og kreativt udtryk et blandet billede. Alt fra dåbskjoler, praktiske flyverdragter og håndhæklede bamser til kashmirstrik, trælegetøj, afslappede jersey-styles og design stilet mod modebevidste forældre var at finde. Alligevel var det i denne sæson let at se en række gennemgående tendenser på tværs af de mange mærker.

Således var det de nedtonede farver, der dominerede på langt de fleste messestande. Underspillede skalaer som lyse og brunlige jordfarver, grå, beige, en rusten okker, støvet blå og en mørk grøn gik igen i mange kollektioner og selv hos firmaer som Copenhagen Colors, der sidste sæson præsenterede et hav af klare farver, var det en langt mere afdæmpet efterårskollektion, der denne gang blev vist frem. Skønt var det, at enkelte stadig holdt fast i deres helt eget farveunivers, som Christina Rohde, der gik hele vejen med både pangfarvet tøj og udstillingstand beklædt i lyserødt.

Ikke overraskende var produktion og bæredygtighed et andet fokuspunkt hos flertallet. Mange mindre mærker som Popirol og Play har således valgt at holde alt produktion i Europa i et forsøg på at mindske transport og sikre ordentlige forhold under tilblivelsen af deres kollektioner, mens de større firmaer går efter de udbredte, men økonomisk krævende certificeringer. Hos flere brands arbejdes der med ganske få eller helt sæsonløse-kollektioner. For disse gælder det, at fornyelsen finder sted i tilføjelsen af en eller to nye farver per sæson, hvilket igen betyder, at forhandlere undgår at skulle sætte produkter på udsalg, og overproduktion reduceres.

En anden interessant tendens, som vi mødte hos flere, var et ønske om at skabe tøj og produkter, der kan mikses og matches på tværs af køn, brands og tid. Væk var et udtalt ønske om en forbruger, der bruger hele sit budget hos ét firma. For at leve op til dagens forbruger, har mange mærker gjort sig det klart, at deres designs skal kunne gå i arv fra bror til søster, bruges sammen med arvestykker eller hjemmestrik, sælges videre og mikses med alle de andre interessante børnemærker, der lige nu er at finde på markedet. En tanke der går godt i spænd med CIFFs ønske om at være med til at bringe modeindustrien tættere sammen og fremme samarbejder.

CIFF Kids afholdes næste gang som en selvstændig messe og er planlagt til at finde sted den 19.-21. juni 2022.
Kathrine Houe Maric er entreprenør og driver bloggen Little Kin Journal.