Munthe, digital, torsdag d. 3. februar 2022 kl. 19.00

Munthe havde denne sæson, i tråd med mærker som Ganni og By Malene Birger, valgt at lave en digital præsentation af deres nye AW22 kollektion. Resultatet var en kunstnerisk film, hvor modeller vandrede sig igennem en sneklædt skov bygget op i et enormt studie – ret befriende, at der på ingen måde blev lagt skjul på at skoven var kulisse. Man ville gerne have været med på turen, for stemningen af leg og lethed var fint fanget.

Som det tit sker med de mere artistiske kollektionspræsentationer, forsvinder selve kollektionen lidt i baggrunden, og det gjorde den til dels også her. Dog brændte især overtøjet igennem, en kategori, som mærket også har haft øget fokus på denne sæson. Munthes nye logo, som gik igen på mange dele, blev også brugt i quiltningen på en poncho, mens en næsten skulpturel tofarvet dunponcho indeholdt de turkise nuancer, der var et gennemgående træk, blandt andet i et enkelt, men skarpt jakkesæt. Som noget nyt havde Munthe også eksperimenteret med tiedye, og det fungerede specielt godt på en quiltet jakke i farvekombinationen af blå, brun, rustrød og lyserød.

En turkis læderkjole og en hvid blomsterprintet kjole med åben ryg viste en mere sexet version af Munthe, hvor kjolelængden var blevet kortere, og der var mere kig til hud, end vi tidligere har set.

Selvfølgelig var der også både strik og denim i kollektionen ligesom tern forekom i forskellige variationer. Accessories har også fyldt mere i Munthes kollektioner de sidste sæsoner, men denne gang var det mest de oversize tasker og baseballkasketter, der stjal opmærksomheden. Noget der harmonerer godt med de street style-tendenser, som især influencerne har markeret i de sidste par dage.

Der er ingen tvivl om, at Munthe ved, hvor hun står, og mærket har efterhånden fået fintunet sin DNA og skabt et univers, der på engang er specielt og enkelt. Det er stadig meget feminint, men med det rette maskuline touch, og det er måske det, der gør, at mærket appellerer så bredt. I hvert fald har det benene solidt plantet ikke bare på det danske, men også på det internationale marked, som efterhånden udgør 80 procent af mærkets omsætning – noget, der må siges at være misundelsesværdigt.

Se hele kollektionen her.