DAY Birger et Mikkelsen, Volume, onsdag d. 2. februar 2022 kl. 15.00

I dag, onsdag den 2. februar 2022, er ikke kun en dag fyldt med totaller, det er også Groundhog Day. Dagen, der nok er mest berømt for at have lagt navn til en film, hvor Bill Murray vågner op til den samme dag igen og igen og igen.

Der er bestemt ikke noget galt med hverdagen. Dan Turell holdt mest af alt af den. Og Christina Exsteen, Days chefdesigner, valgte ligefrem at hylde den i sin AW 2022-kollektionen under overskriften ’Cherish the Day. For det er hverdagene, vi har flest af, og de skal nydes, dyrkes, værdsættes og respekteres. Dermed også sagt, at man skal gøre sig umage hver dag. Både med at leve livet og med sin fremtræden.

Præcis i den ånd er Exsteen også meget ærlig omkring, at hun ikke laver tøj til de moderevolutionære. Hun skaber tøj til stilfulde kvinder, som hviler i sig selv, finder inspiration på rejser og i storbyer og nyder at vide, at deres look er baseret på klassikere med et tvist. Ikke for lidt, ikke for meget, men det brugbare og funktionelle, som også er sofistikeret og glamourøst. Gerne sexet, men aldrig vulgært. Det behøver man ikke.

Og nu har Exsteen så fået den perfekte wingman i form af chefskrædder Jesper Sabro, som indtil i efteråret 2021 var et af Mark Tans hemmelige våben. Med Sabro om bord er der garanti for gennemført skrædderi.

Det var da også et forventningsfuldt og tætpakket modecrowd, der var troppet op til dagens show, som blev holdt i rå omgivelser på KPH Volume, en gammel sporvognsremise på Enghavevej. To så dygtige navne kan næsten kun imponere!

Derfor var det også med ærgrelse, at man måtte konstatere, at designfilosofien ikke bestod den benhårde show-test. Der var ganske vist masser af velklædte hverdage at spore, meeeen … man vil jo også gerne leve i den tro, at der pludselig kan gå ild i den midt på ugen. Det skete aldrig.

Måske fordi Exsteen valgte at slå tonen an med et ret forglemmeligt førstelook: varianter af creme med lange brede bukser og en højhalset blondesag under en lidt formløs sart-rosa uldfrakke. Havde man blot indledt med det melerede kakigrønne cardigan-buksesæt med puffede ærmer og store guldknapper a la brocher, eller med et af de nistrede jakkesæt over blød, bar hud, men nej.

Efter den start var det svært at komme op i omdrejninger. Det glamourøse føltes simpelthen postuleret, uanset hvor mange guldknapper, der glimtede varmt, eller “pels”-stolaer, der nonchalant blev slæbt hen ad gulvet.

For selvom kollektionen også bød på lange sorte “læder”-kaftaner med trekvartlange ærmer sat til en langærmet sort højhalset og gulvlange sorte ”læder”-bukser, og selvom en lang grå version af det grønmelerede guldknappede cardigansæt bestemt også kunne noget, for ikke at glemme det asiatisk-inspirerede buksesæt i creme blonder eller varianterne af sorte ”læder”-veste strammet ind over let-oversized trenchcoats i camel, som var virkelig cool, sad man aldrig der på sin taburet og glemte, at det var onsdag.

Og er det ikke det, et show skal kunne? Vise, at hver dag kan være en fest? At vi vågner op til en onsdag, som pludselig udvikler sig til en fredag, der umærkeligt glider hen i en lørdag og en søndag og noget salt? Hvad nytter det, at en cremefarvet satinkjole har en smuk og gennemført ryg, hvis man aldrig vender sig om efter den?

Herhjemme kalder vi Groundhog Day for Kyndelmisse. Den markerer, at halvdelen af vinteren er gået. Vi kan altså se frem til kulde og mørke længe endnu. Men snart er det weekend! Og det skal fejres! Jeg købte flødeskumskager på vej hjem.

Se hele kollektionen her