Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, COPENHAGEN FASHION WEEK AW22, Indland, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Fadede regnbuer og blomsterflor

Stine Goya viste en – om muligt – endnu mere farverig side af sig selv i et 90’er-stylet show, der ikke helt gjorde kollektionens mange smukke dele ære.
Stine Goya viste en – om muligt – endnu mere farverig side af sig selv i et 90’er-stylet show, der ikke helt gjorde kollektionens mange smukke dele ære.

Stine Goya, Designmuseum Danmark, onsdag d. 2. februar 2022 kl. 10.00

Det digitale og det analoge, kunst og mode smeltede sammen, da Stine Goya inviterede til show på Designmuseum Danmark i et stort anlagt set-up i samarbejde med det københavner-baserede arkitektstudie Spacon & X. Kollektionen havde fundet inspiration i Olafur Eliassons værk ’Life’, i konvergensen mellem det ydre og det indre, og ikke mindst i værkets fluorescerende grønne vand, der ligger spejlblankt i enorme bassiner – en nuance, der gik igen i kollektionens mange farver. Og det var en kollektion, hvor Goya brillerede med sine snit og et klædeligt, mere sexy take på sit DNA, men den uundgåelige 90’er vibe havde sneget ind, og selvom den nok virkede tidsrigtig, er jeg ikke sikker på, at jeg synes, den klædte kollektionen.

 

Der var masser af ’klassisk’ Goya, som Adonis-strikken – en Stine Goya bestseller – med oversize skaktern i nye farvekombinationer og denne gang tilsat matchende miniskirt. Den blomstrede jacquardfrakke – og ikke mindst den blomstrede dunjakke –vendbar med sølv på undersiden, og det skinnende pailletsæt fra SS22 gik igen, blot var den limegrønne nuance erstattet af en indbydende ferskenfarve.

Og selvfølgelig var der prints. Det skal der være hos Goya, og en af favoritterne var med blomster i to lag, hvor yderste lag var transparent, hvilket gav det et lidt udvisket og drømmende udtryk – virkelig smukt. En favorit var den grønne lidt transparente tern, der kom i en voluminøs kjole med spinkle spaghettistropper – selvfølgelig også en 1990’er reference, der her fungererede virkelig godt, lige som de røde blomster, der fik to kjoler til at fremstå tredimensionelle, ramte plet.

Der var også mere abstrakte mønstre, som en nærmest grøn-orange marmoreret kjole med matchende taske og en strikkjole i grøn/sort moire, et mønster, der faktisk var en digitaliseret version af de ringe, farver laver, når de dryppes ned i vand. Fodtøjet var mere afdæmpet denne sæson, og det passede fint ind i den ellers livlige kollektion, men for hende, der normalt ser til Goya for at få spicet looket op med et par festlige og farverige sko, kunne det godt virke lidt skuffende.

Noget nyt var regntøjet, en lang frakke i stort blomsterprint og en anden i fadede regnbuefarver – noget, der helt sikkert vil pynte på cykelstierne til efteråret og er fint i tråd med de sporty referencer, vi har set i Goya-kollektionerne de sidste par sæsoner. Kollektionens favorit var det, som måske også var Stine Goyas eget, nemlig det fuchsia oversize jakkesæt med sort elastikbånd i taljen, som også hun selv kom ind i til slut.

Se hele kollektionen her