Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW22, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

En kollektion, vi ikke havde brug for

Zalando Sustainability Award-finalist Fassbender præsenterede en … kollektion. Og når den formår at lede tankerne hen på, at der i forvejen er for meget tøj i verden, så ved man, den er gal.
Zalando Sustainability Award-finalist Fassbender præsenterede en … kollektion. Og når den formår at lede tankerne hen på, at der i forvejen er for meget tøj i verden, så ved man, den er gal.

Fassbender, Nikolaj Kunsthal, onsdag den 2. februar 2022 klokken 11.00

Anna Wintour sagde engang, at man altid kan finde på noget pænt at sige om en kollektion, så det må blive min opgave med tyske Fassbender, der denne formiddag viste sit AW22-show i Nikolaj Kunsthal som én ud af tre finalister til Zalando Sustainability Award. En pris, der kommer med en hovedpræmie på 150.000 kroner samt et partnerskab med Zalando om udviklingen af en capsule-kollektion, der udviser innovation inden for bæredygtighed. Og det er da godt, men også at forvente, at brandet arbejder seriøst med bæredygtighed.

Selve show-settingen var simpel, men stilet med røgmaskiner, der overskyllede både catwalk og deltagerpladser med en tyk, hvid tåge, da showet gik igang. Desværre lød musikken som en Spotify-playliste med det vante opbrud mellem sangskift mellem sidste look og finale. Ærgerligt, at man ikke enten hyrer en dj eller forbereder et mix forinden.

Ned ad catwalken kom et til dels mangfoldigt modelcast i særligt beige, grønne og sorte, men også orange og lyserøde looks. Tonen var dog dæmpet igennem hele kollektionen, hvilket gav et mere trist præg end de mange pangfarver, vi ellers ser på catwalken for tiden.

Overordnet set var stylingen rent ud sagt uambitiøs med Birkenstocks, for store kasketter og forvaskede Kappa-sokker – måske den pågældende models egne hjemmefra? Tøjet var på de fleste af modellerne dårligt fittet, for eksempel faldt et par sorte, gulvlange habitbukser ikke pænt bagpå. Og det var desværre et gennemgående træk. Materialer og produktion kan være nok så bæredygtigt, men hvis ikke tøjet er smukt og godt håndværk, man vil kunne være glad for i mange år, så bliver det aldrig bæredygtigt.

Et bedre outfit var en sort, asymmetrisk, højhalset blusekjole, der efterlod bar hud i den ene side, sat sammen med et fyldigt, beige blondeskørt. Derudover var der nogle pæne, lysebrune skindjakker og nogle smukke, sorte uldfrakker i forskellige længder med store, hvide pelskraver. Også et sort tylskørt gav et cool udtryk til en brun jakke, men sådan et kan man finde i de fleste genbrugsforretninger.

Fassbender viste desværre ikke stort mod. En større fortælling udeblev, og der var intet mystisk, vovet eller interessant. Derfor kommer Fassbender heller ikke op på et niveau, hvor det bliver til mere end bare beklædning. På den måde er det – som mangeårig modeskribent Lotte Freddie sagde efter showet – med tysk mode som med tysk humor: ikke til at få øje på!

Se hele showet her.