COPENHAGEN FASHION WEEK AW22
SHOWANMELDELSE

By Malene Birger gav os billedet på den nordiske luksusboheme

By Malene Birger lader os komme helt tæt på i et digitalt show, som har fokus på det essentielle i moden: tøj, der kan gå ned ad gaden i vedkommende design og materialer, der transcenderer sæsoner.
02.02.2022 ∙ af Elsebeth Mouritzen
Foto: Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger, digital, onsdag d. 2. februar 2022 kl. 17.30

En tom fabrikshal med rå søjler i mørke. Lyset tændes, musikken begynder, kameraet stiller skarpt. Instruktøren Stephen Kidd laver close-up af modeller med naturlig makeup og hår, inden den første af dem indtager betongulvet i en lang kjole af naturfarvet, knudret garn. Den bløde, men kropsnære silhuet med kæmpekrave, der går næsten ned til taljen som et ekstra bærestykke, giver associationer til en stærk kvinde, en nordisk boheme, der hviler i sig selv i et design, som næsten er fraværende, men alligevel føles gennemtænkt til tiden.

By Malene Birger har valgt den digitale løsning til denne modeuge, hvor brand’et lader os komme helt tæt på i et filmet catwalk-show, som er skrællet for budskaber og i stedet har fokus på det essentielle i moden: tøj, der kan gå ned ad gaden. Selv om det kun varer godt fem minutter, sørger kameragangen i showet for, at vi ser både detaljen og helheden i de forskellige looks.

Det er kun femte kollektion fra Maja Dixdotter, men den nye kreative direktør har allerede et godt greb om det DNA, som hun er sat til at forvalte og forny. Hun har fået frie hænder til at bevæge det fremad, og kort før visningen fortalte hun Fashion Forum, at hendes ønske er, at ”tøjet ikke ser trendy ud, men at det afspejler vores stil og transcenderer sæsoner”.

Siden Malene Birger selv startede brand’et i 2003, har der altid været en stærk bohemet understrøm i det skarpe design, og den vibe har Maja Dixdotter gerne villet tilbage til. I stedet for den oplagte hippe indflydelse, kommer det til udtryk i en varm nordisk maksimalisme, der passer så godt til tiden. Åbningskjolen slår denne tone an i en helstøbt kollektion baseret på naturlige farver og materialer, der får blidt modspil i en palet af kærnemælksgul, rust og pudret lyseblå, som et ophold i Firenze har inspireret hende til.

Den rust ses i vide bukser under en beige kaftan og som store knapper på en blød, lang trenchcoat, den lyseblå i en kropsnær kjole i viskosestrik med bølget udskæring og den sarte gule i det tyndeste skind med stretch i bukser med svaj og en langærmet kjole uden anden pynt end de stikninger, som holder den sammen.

Det eklektiske og overskudsagtige ses i vendbare jakker og frakker i rulam med rund hals, en forrygende frakke med matchende bukser i slangeprintet, lakeret skind og ditto mønster på bløde pyntekraver i ægte pels samt en fantastisk fake fur-frakke i paneler med kogt uld, som i bevægelse vækker så mange minder om Malene Birgers egen storhedstid i 00erne.

Den sobre minimalisme kommer til udtryk i sorte og hvide suits, vist ensfarvet eller blandet, og for dem, som ikke er til blazer, er middelalderens tabard, en vest med bindebånd i de åbne sider, et godt alternativ i blød uld eller hvidt skind. Det hele virker utroligt ægte og delikat, og passer til det moderne arbejdsliv, som mange har tilpasset sig.

Ingen slutter længere deres opvisning med en brud, men skulle du gå i giftetanker på vores breddegrader, er den sidste indgang med en fnuglet, gulvlang hvid dunfrakke i quilt perfekt til et udendørs vinterbryllup. Bohemet og praktisk på én gang.

Se hele kollektionen her