Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Modeuge, SHOWANMELDELSE

Med tidsånden ud af tøjlængslen

Søren Le Schmidt er en mester i storytelling. Denne gang pakker han sit skræddersyede tøj ind som et dansk eventyr om lighed med få design, der med vilje er sekundære i show-oplevelsen.
Søren Le Schmidt er en mester i storytelling. Denne gang pakker han sit skræddersyede tøj ind som et dansk eventyr om lighed med få design, der med vilje er sekundære i show-oplevelsen.

Soeren Le Schmidt, Den Flyvende Kuffert i Tivoli, Tirsdag d. 1. februar klokken 18.00

Selvfølgelig er det Soeren Le Schmidt, der får åbnet det vinterlukkede Tivoli for et par timer og dermed er den første designer, der bruger forlystelseshaven til et modeshow. Ikke til catwalk på de sirlige stier, fordi vintervejret er uforudsigeligt, men indendørs i Den Flyvende Kuffert, hvor det er de indbudte gæster, der bevæger sig i ja, flyvende kufferter, og modellerne, der står stille i H. C. Andersenske tableauer. Og måske fordi vi trænger til lidt eventyr oven på nedlukning og restriktioner med tøjlængsel til følge.

Soeren Le Schmidt er på få år blevet medie- og modeverdens darling. Fordi han er god til at skabte omtale – surprise kirkebryllup for nylig, breaking news på vogue.com i dag om show location, og deltager i reality-showet ‘Stjerner i Trøjen´ fra torsdag – men mest af alt, fordi han som designer har håndværket i orden, når han skaber sit i virkeligheden tidløse tøj til rød løber og rockscener.

Det er hans ottende modeshow og for en gangs skyld er det ikke rejser ud i den store verden, som har påvirket ham. Han har i stedet søgt inspiration i vores egen andedam, i byen København og Danmarks ikoniske digter, H.C. Andersen, hvis tilgang til fællesskabet, hvor ”alle er lige” og forfatterens røde tråd, ønsket om at høre til, passe ind og blive anerkendt, passer så godt ind i vores tid.

Soeren Le Schmidt pakker sin kollektion ind i denne storytelling ved at lade tøjet være statister i den farverige fabel, som de syv minutter undervejs gennem forlystelsen er. Det er lige før, at vi overser noget af det, fordi han denne gang har valgt en mere nedtonet palet i hvidt, sort og petroleumsblå.

Han har med vilje valgt de store rober fra – “de, der skal bruge dem, ved jo, hvad jeg kan” – men der er en flot vid nederdel med kortærmet skjortetop, en kropsnær bouclékjole med indbygget satin-bustier over en blank rullekrave og et par mini-kjoler i velour og jumbo-riflet fløjl på tværs, der enten bruges naturel eller over en lang tækkelig kjole med bred flæse forneden.

Hans force, det skræddersyede jakkesæt, står skarpt til både mænd og kvinder, med bukser eller miniskørt, båret af begge køn i diversitetens navn. Klassisk med kontrastfarvede paspoleringer, men twistet med en stor læderbrystlomme, og moderne cropped jakke med kig til maveskind og fortsat under linningen på bukserne som selvstændige, påsatte skøder.

Hvad er så det nye, hvor er fornyelsen? Den ligger i valget af materialer, som igen er restmetervarer fra møbelfirmaet Anton & Heim og det, vi selv tilfører tøjet, for at fremhæve vores personlighed. Soeren Le Schmidts tilgang med show pieces, som senere kan bestilles i lige det stof, man har lyst til, gør ham måske til en af de mest bæredygtige og ansvarlige designere, og lever på denne måde helt op til Copenhagen Fashion Weeks værdipolitiske agenda. Se, det er et moderne eventyr.

Se hele kollektionen her