Bestsellers cirkulære designguide er åben for alle
I samarbejde med Designskolen Kolding har Bestseller skabt en ny guide til, hvordan man kan designe cirkulære kollektioner. For at bidrage til den grønne udvikling i hele branchen lægges guiden åbent frem, så alle kan bruge den.’Circular Design Guide’ er navnet på Bestsellers nye værktøj, som fremover vil blive brugt til alle modegigantens cirkulære kollektioner. Guiden sætter standarden for, hvordan Bestseller vil skabe mere bæredygtige design og arbejde med cirkulær genanvendelse.
“Vi er helt overbeviste om, at det at designe til cirkularitet bliver en hel central del af modeindustriens bæredygtige fremtid,” siger Emma Bach Nørbæk, project specialist i Bestsellers Fashion FWD Lab og ansvarlig for guidens tilblivelse, og uddyber:
“Om et produkt kan blive cirkulært, afgøres fuldstændig af de beslutninger, som træffes af designere og produktudviklere. Derfor ville vi gerne gøre det nemmere at gennemskue, hvilke valg man skal tage for i sidste ende at skabe det bedst mulige produkt.”
Det er dog ikke kun Bestseller, der kan få glæde af det nye værktøj. Designguiden er nemlig gjort offentligt tilgængelig, så alle interessede kan gøre brug af værktøjet.
“Ligesom vi kan være afhængige af, at andre stiller deres viden og ekspertise til rådighed, ønsker vi også at bidrage til, at andre kan blive klogere ved at kigge os over skulderen i vores cirkularitetsarbejde. Det er netop pointen med at frigive vores nye guide til fri afbenyttelse,” siger Emma Bach Nørbæk.
Samarbejde er afgørende
Designguiden indeholder både modeller og udvalgte case-eksempler og skal være med til at sikre, at alle beslutninger i et givent produkts cyklus – fra råvarer og produktion til brug og genanvendelse – overvejes nøje. Designskolen Kolding har været med til at udarbejde guiden.
“Overgangen til en bæredygtig og cirkulær fremtid kan være både kompleks og udfordrende,” siger Cathryn Anneka Hall, postdoc-forsker ved Designskolen Koldings ’Lab for Sustainability and Design’.
“Derfor er det afgørende, at vi samarbejder med interessenter rundt om hele værdikæden, så alle kan lære af hinanden. At arbejde på denne måde betyder, at designere kan træffe informerede beslutninger,” siger hun.
Den cirkulære designguide kommer som et led i Bestsellers ambition om at blive ‘circular by design’. Det seneste år har modegiganten investeret i række virksomheder, som arbejder med innovative løsninger, der skal være med til at gøre tøjproduktion cirkulær.
Bestsellers ‘Circular Design Guide’ kan findes gratis her.
Danske kvinder foretrækker ikke længere nyt tøj over genbrug