Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Sådan ser By Malene Birgers nye årsregnskab ud

Bruttofortjenesten er den laveste i fem år, men alligevel er resultatet steget markant.
Bruttofortjenesten er den laveste i fem år, men alligevel er resultatet steget markant.

Det er et klart forbedret resultat i forhold til sidste år, som By Malene Birger lander i sit nye årsregnskab for perioden 1. juli 2020 til 30. juni 2021. 

Som de fleste andre i modebranchen har brandet, ejet af IC Group, været påvirket af coronakrisen og lukkede butikker – og det kunne ses på økonomien, da By Malene Birger fremlagde årsregnskab sidste år.

“Det seneste år har vi haft stort fokus på at finde lønsomhed gennem en række tiltag, herunder fokus på fuldprissalg samt at skabe et stærkt brand, hvilket har ført til den positive udvikling, vi har set det seneste år. Til gengæld har situationen omkring Covid-19 betydet, at flere af vores butikker har været lukkede i længere tid, hvilket har haft en negativ effekt på bruttofortjenesten,” siger administrerende direktør i By Malene Birger, Ellen Dixdotter, der i dette interview fortæller om sin pågående forvandling af det københavnske brand stiftet i 2003.

Bruttofortjenesten falder da også en smule fra 75,8 millioner kroner i 2019/20 til 71,4 millioner kroner i 2020/21 – det laveste niveau i fem år. Omvendt er det gået for resultatet før skat, som stiger fra et underskud på -51,4 millioner kroner i 2019/20 til et mindre underskud på -15,6 millioner kroner i 2020/21. Også efter skat går det fremad. Her lander årets resultat på -14,4 millioner kroner i 2020/21, hvilket er en stigning fra -40,4 millioner kroner året før. Dog falder egenkapitalen fra 21,2 millioner kroner i 2019/20 til 7,3 millioner kroner i 2020/21.

Sorte tal i næste årsregnskab

I ledelsesberetningen kan man læse, at ledelsen forventer en lavere omsætning i indeværende regnskabsår i forhold til 2020/21, men på trods af det forventer By Malene Birgers direktør at kunne præsentere et bedre resultat for 2021/22.

“Vi ser allerede en meget positiv udvikling i vækst internationalt gennem flere nye partnere i premium-segmentet som Selfridges, Harrods, Ssense for at nævne nogle få. Derudover ser vi også en meget positiv udvikling i vores egen e-handel. Derfor har vi en forventning om et positivt resultat i år, som er markant højere end sidste år,” slutter Ellen Dixdotter.

Her vokser bruttofortjenesten med 260 procent