Lange køer, fejlkøb og overforbrug. Black Friday er for mange blevet symbol på alt det, der forårsager klimakrisen. 

Selvom brancheorganisationer og pengeinstitutter forventer salgsrekorder ved dette års Black Friday, så er der også mange forbrugere, der vender det amerikanske udsalgsfænomen ryggen. Det viser en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Advanis for softwarevirksomheden Sitecore.

I undersøgelsen fremgår det, at 40 procent af de danske forbrugere har planer om helt at droppe Black Friday i år. Blandt gruppen af danskere, som overvejer at fravælge Black Friday, svarer 51 procent, at udsalgsdagen virker forældet, og at de forbinder den med en kultur af overforbrug. Mange danskere er også trætte af de store menneskemængder under Black Friday. Det gælder især i aldersgruppen 45-54 år. Ifølge Sitecore er det et billede, der går igen i butikkernes oplevelser.

“Butikkerne fortæller os, at der en voksende træghed over for Black Friday i Danmark, og at folk er ved at være trætte af store tilbudsevents,” siger Paige O’Neill, marketingdirektør i Sitecore, til Detailfolk.dk.

Det er også en tendens, man kan se i modebranchen, hvor mange brands søger mod alternativer til Black Friday – Green Friday om man vil. For eksempel lukker Mads Nørgaard sin webshop på fredag, mens Organic Basics støtter World Wildlife Fund med ti euro per ordre placeret i udsalgsperioden.

Fashion Forum giver dig her tre andre bud på mode- og livsstilsbrands med et grønt og nytænkende take på Black Friday.

Conscious Friday giver Danmark vild natur

Strømpebuksebrandet Restock Copenhagen står bag et nyt initiativ, der skal samle virksomheder i mode- og livsstilsbranchen om at gøre noget godt for miljø og klima frem for at bidrage til overforbrug. Initiativet kalder de Conscious Friday, og det forpligter de tilsluttende brands til ikke at have rabatter fra 25.-27. november og samtidig sikre minimum 100 kvadratmeter vild natur gennem Den Danske Naturfond. Selvom Conscious Friday først startede for få uger siden, er initiativet allerede oppe på 16 brands, der har tilsluttet sig idéen, heriblandt Grobund, Underprotection og Elsk.

IKEA sætter udgåede klassikere til salg

Prøv noget nyt. Køb noget gammelt. Sådan lyder budskabet hos IKEA, hvor du kan gøre dig et grønt kup og spare både miljøet og pengepungen.

Møbelgiganten har nemlig indsamlet 76 vintagemøbler, der alle er udgået af sortiment, og afholder for første gang nogensinde et ’Vintage Sale’ i alle IKEA-varehuse landet over. Det betyder, at kunder fredag den 26. november kan deltage i lodtrækninger om at få fingrene i de udgåede klassikere. Prisen er lige præcis den samme, som møblet kostede dengang, det stod til salg på IKEAs butikshylder.

ikea green friday

HESTRA loungestol, designet af Tito Agnoli i 1981, sættes til salg til den originale salgspris på Black Friday. Foto: IKEA

Kom med Veras Vintage på loppemarked

Genbrugsbutikken Veras Vintage, som er kendt for sine loppemarkeder, Veras Market, har også et anderledes bud på Black Friday. De udlodder nemlig en konkurrence på Instagram, hvor de sætter otte gratis stande til et af deres loppemarkeder på højkant.

“Vi skal ikke købe nyt, men derimod gi’ tøjet nyt liv og nye historier ved at cirkulere det videre på Veras Market,” skriver de på deres Instagram.

Monki indsamler underskrifter i kampen mod body dysmorphic disorder