Black Fridays onlinesalg forventes at slå rekord: “Vi ryger et godt stykke over de 3 milliarder kroner”
Forbrugerne vil tage hul på julehandlen under Black Friday, og det vil give travlhed i modebranchens detailhandel. Især netbutikkerne kan se frem til rekordsalg, viser nye tal fra Dansk Erhverv.Butikskøerne bliver formentlig ikke så lange, som de plejer, når vi når frem til Black Friday på fredag den 26. november. Det amerikanske udsalgsfænomen vil nemlig i høj grad foregå online og blive spredt ud over en længere periode, en tendens, der kun er blevet forstærket af corona-situationen.
Ligesom vi sidste år kunne berette om, hvordan Black Friday blev til Black Week, ser vi samme tendens i år; udsalget er allerede godt i gang, og tilbuddene er for længst begyndt at hobe sig op i indbakken med overskrifter som ‘Early access’, ‘Sneak peek’ og ‘VIP-invitation’.
I 2019 blev der under Black Friday-udsalget købt for 833 millioner kroner online via Mobilepay. Sidste år var tallet steget til 1,23 milliarder, og i år forventer Mobilepay en stigning til 1,8 milliarder kroner. Ifølge tal fra Dansk Erhverv forventer hver fjerde forbruger at shoppe i forbindelse med Black Friday.
“Der er virkelig sket noget de sidste år, og Black Friday – eller Black Week som det reelt er nu – er blevet et etableret fænomen, som stort set alle danskere kender, og som rigtig mange vil deltage i,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Hos Dansk Erhverv er forventningen dog, at den enkelte forbruger vil bruge færre penge i gennemsnit sammenlignet med sidste år. Her blev forbruget nemlig hjulpet på vej af de 50 milliarder kroner, der blev udbetalt i feriepenge i efteråret sidste år.
“Faldet er dog kun fra 3150 kroner til 3102 kroner, så det er ikke markant. Samtidig forventer flere at handle end sidste år, så der er god grund til at forvente, at butikkerne får travlt,” siger Niels Ralund.
Tøj og sko under juletræet
Forbrugerne vil bruge Black Friday til at sikre sig julegaver i god tid. Tre ud af fire Black Friday-shoppere regner med, at en del af købene vil være julegaver. Mange af disse forventes at blive tøj, sko, accessories og elektronik, hvilket lover godt for særligt modebranchen.
“En stor del af forbrugerne planlægger deres indkøb efter Black Friday og udskyder køb. Derfor daler salget i ugerne op til Black Friday, hvor det så stiger voldsomt. Det tyder altså på, at der ikke er tale om et overforbrug, men mere en koncentration af køb,” siger Niels Ralund.
Han forventer, at salget online vil slå rekord for ugen.
“Sidste år vurderede vi, at der blev solgt for godt 3,2 milliarder kroner online i danske butikker. I år er købsintentionen højere for onlineforbrugerne, så jeg forventer, at vi ryger et godt stykke over de tre milliarder kroner for Black Week på nettet.”
Hvad betyder COP26 for modeindustrien? 3 bud på fremtidige krav