Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Black Friday blev til Black Week: Onlinesalget steg 20 procent over hele ugen

Selve fredagen var mere stille, end den plejer, men set over hele ugen slog danskernes shoppelyst rekord online. Det viser en ny opgørelse fra Nets, der har set på de 100 største webshops i Danmark.
Selve fredagen var mere stille, end den plejer, men set over hele ugen slog danskernes shoppelyst rekord online. Det viser en ny opgørelse fra Nets, der har set på de 100 største webshops i Danmark.

Når der de seneste uger er blevet spået om dette års Black Friday, er det især to ting, der er gået igen: at danskerne ville handle online mere end nogensinde før, samt at udsalgene ville sprede sig ud og vare hele ugen. Og nu ser det ud til, at netop de to forudsigelser har været rigtige.

De første resultater fra årets udsalgsfest er nu begyndt at rulle ind, og igen er Nets én af dem, der offentliggør sine tal. Ifølge betalingsvirksomheden, som har set på deres 100 største webshop-kunder, blev der online shoppet 20 procent mere henover Black Friday-ugen i år i forhold til sidste år. Det skriver de i en pressemeddelelse i dag.

Heri står der, at de fra mandag til torsdag registrerede markant flere onlinetransaktioner end tidligere. Til gengæld blev fredagen mere stille – 14 procent færre transaktioner end sidste år, for at være præcis – hvorefter lørdag og søndag igen satte nye rekorder online.

“Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen. Det er slut med at sidde oppe hele Black Friday-natten på nettet og shoppe løs,” siger marketingchef Natalia Laursen i pressemeddelelsen og fortæller, at det især var mandag og lørdag, der tog fart i år med henholdsvis 61 og 67 procent flere onlinetransaktioner sammenlignet med 2019.

“Når vi sammenligner hele Black Friday-ugen med sidste år, har de største webshops haft en samlet stigning i deres salg på 20 procent. Vi har simpelthen set stigninger hele ugen, på nær fredag, hvilket sætter barren højt for næste års Black Week. Det betyder dog ikke, at danskerne ikke shoppede om fredagen, for det gjorde de i dén grad. Fredagen var den travleste dag med over tre gange så mange onlinekøb, end der var om mandagen,” siger Natalia Laursen videre og tilføjer:

“Jeg er sikker på, at mange danskere fik købt deres julegaver hen over weekenden, hvor de havde tid og ro til at klare det hjemme fra sofaen.”

Ifølge Nets, var det især tøj, sko, accessories og elektronik, de danske forbrugere lagde i de virtuelle indkøbskruve i sidste uge – det bygger de på deres undersøgelse forud for Black Friday lavet af analysevirksomheden YouGov, hvor 2000 danskere blev spurgt ind til deres forventninger til udsalgsdagen i år.