Monki indsamler underskrifter i kampen mod body dysmorphic disorder
Med en underskriftindsamling vil Monki sammen med BDD Foundation presse på for ny EU-lovgivning, der skal forpligte virksomheder og influencere til at deklarere, hvis et billede er blevet manipuleret.Store læber, små taljer og flade maver. Behovet for at se perfekt ud over for sine følgere er så stort, at mange influencere forvrænger virkeligheden ved at redigere deres kroppe på billederne. Men det kan have store konsekvenser for dem, der kigger med.
I dag lider én ud af 50 af body dysmorphic disorder (BDD), en psykologisk tilstand, hvor en person bliver meget optaget af et eller flere træk i sit fysiske udseende. På trods af det er tilstanden stort set overset og ofte udiagnosticeret. Og meget tyder på, at sociale medier forværrer problemet.
Derfor går det H&M-ejede brand Monki nu sammen med BDD Foundation, der arbejder for bedre information, tidlig diagnose og støtte til bekæmpelse af lidelsen. Sammen vil de starte en underskriftindsamling til EU-parlamentet for at opfordre til gennemsigtighed om redigerede billeder på sociale medier. De mener nemlig, at tendensen til billedmanipulation hænger sammen med et stigende antal tilfælde af lidelsen. Helt konkret foreslår de, at organisationer, virksomheder og influencere skal forpligtes juridisk til at angive, hvornår et billede er blevet manipuleret. De seneste år har man set lovgivning på området i både Norge og Frankrig.
“En vigtig del af BDD Foundations arbejde er at minde folk om ikke at sammenligne sig selv med andre. Redigerede billeder kan påvirke vores kropsopfattelse, udløse utilfredshed med kroppen og forværre BDD-symptomer. Vi ser underskriftsindsamlingen som et vigtigt værktøj til at henvende os til EU-parlamentet for at rejse spørgsmål og drive reel forandring,” udtaler Kitty Wallace, head of operations i BDD Foundation, i en pressemeddelelse.
Monki arbejder i forvejen med inkluderende casting, gennemsigtige retningslinjer for retouchering og har tidligere kørt #nofilter-kampagner. Derfor passer samarbejdet godt ind i brandets DNA, mener Jennie Dahlin Hansson, administrerende direktør i Monki.
“Monki er et formålsdrevet brand, og sammen med vores community og samarbejdspartnere ønsker vi at være med til at skabe forandring i verden. Vi tror på, at vi har et ansvar for at bruge vores globale platform til det gode, og vi er meget stolte over at samarbejde med BDD Foundation og støtte deres vigtige arbejde,” siger hun. Monki vil dele information og undervisningsmateriale om lidelsen via brandets digitale kanaler.
Du kan læse mere om body dysmorphic disorder her.
“Ansvarlighed er vores DNA, ikke en læderkjole”: Ganni udfaser læder fra 2023